Konflikt på arbeidsplassen: 4 typer konflikter

3 min lesetid
03.12.20 11:00

Av og til blir uenighet til konflikt på arbeidsplassen. Hva gjør du da som leder? Noe av det første du bør gjøre er å kartlegge konflikten. Hva har du egentlig å hanskes med her? Det gir deg en grunnlag for hvordan du skal gå frem videre. I denne artikkelen skal vi se nærmere på fire typer konflikter.

 

4 typer konflikter på arbeidsplassen

Når du som leder må håndtere en konflikt bør du tidlig finne ut hvilken type konflikt du har med å gjøre. Dette er viktig for den videre håndteringen av konflikten og fremgangsmåten din her. Vi har snakket med Peter Sund, som er HMS-verneingeniør i Grønn Jobb. 

– Vi forholder oss i hovedsak til fire typer konflikter på jobb. De konfliktene som vi presenterer her, de kan også være sammensatte. Det er ikke nødvendigvis sånn at du har den ene eller den andre, sier Peter. 

Det er gjerne disse fire typene konflikter som går igjen på arbeidsplasser. Tenk også over at selv om en konflikt på overflaten kan virke som én type, kan det i virkeligheten være en annen type konflikt som kanskje ikke vil innrømmes.

Last ned gratis opptak av webinar: Konflikter på jobb – og hvordan håndtere det

 

De fire konflikttypene på arbeidsplassen er:

4 typer konflikter på arbeidsplassen.

La oss se litt nærmere på hver type konflikt og litt om hva de innebærer.

 

1. Metodekonflikter

Metodekonflikter på arbeidsplassen.

Den første typen konflikt kaller vi metodekonflikt.

– Det kan være for eksempel mellom nyansatt vs. eksisterende ansatt som kommer i konflikt om hvordan vi velger å løse ting, en rutine eller prosedyre på ulike måter.  Sånn gjør vi det her, sier den som har jobbet her lenge. Den nye sier er det ikke bedre å gjøre det sånn her? forklarer Peter.

Det er med andre ord metoden, eller måten vi skal løse en oppgave, som blir roten til problemet. 

– Det oppstår da interessekonflikter ut ifra metoden som faktisk arbeidsoppgaven blir løst på. Det er metodekonflikt, utdyper han.

Metodekonflikter er relativt vanlig i arbeidslivet.

 

Les også: 5 tips for å oppdage mistrivsel på arbeidsplassen

 

2. Ressurskonflikter

Ressurskonflikter på arbeidsplassen.

– Ressurskonflikter kan derimot gå på at man har begrenset ressurser. Kanskje på enkelte avdelinger, det kan gå på økonomi, osv, sier verneingeniøren.

Når man har begrensede ressurser kan det fort bli drakamp om hva ressursene skal gå til, eller misnøye med fordelingen av disse. Ting som penger og budsjett, plass, tid eller arbeidsoppgaver er eksempler på noe det kan være snakk om her. 

 

Les også: Må du holde medarbeidersamtaler?

 

3. Verdikonflikter

Verdikonflikter på arbeidsplassen.

Verdikonflikter handler om våre personlige holdninger og verdigrunnlag. 

– Det kan gå litt mer på hva som føles rett eller galt mellom oss to. Man kan ha forskjellige oppfatninger hvis man da er litt sånn som jeg definerte, nyansatt eller jobbet der i mange år. Ny, gammel, det kan gå på kulturell bakgrunn. Det er gjerne det man definerer inn i verdikonflikter, forteller Peter. 

 

Les også: 5 tips til en bedre medarbeidersamtale

 

4. Personlige konflikter

Personlige konflikter på arbeidsplassen.

Til sist har vi den konflikttypen som kanskje er aller vanskeligst å løse, nettopp fordi det er personlig.

–Det går på hvordan to mennesker passer sammen, sier Peter. 

Når ting blir personlig fører det gjerne til et dårlig psykisk arbeidsmiljø.

 

Få også med deg disse artiklene om konflikt:

Konflikttrappen: Hvordan utvikler konflikter seg på jobb?

3 tips til forebygging av konflikter på arbeidsplassen

HR-sjefens 4 trinn til å trappe ned en konflikt

Konflikthåndtering: Slik løser du konflikten på jobb

Spørsmål og svar om konflikter på arbeidsplassen

 

Hver konflikttype har litt forskjellig utgangspunkt for hvordan du bør håndtere konflikten. Hvor eskalert konflikten er, har også mye å si. Det kan du lese mer om i vårt blogginnlegg om konflikttrappen – hvordan utvikler en konflikt seg.

Vi anbefaler også å se opptak av et tidligere webinar vi har holdt om konflikter på jobb – og hvordan håndtere det. Vi sender deg opptaket helt gratis på e-post med engang. Klikk på knappen under for tilgang:

New call-to-action

LAST NED GRATIS INFOGRAFIKK: 8 krav til internkontrollen

Meld deg på vårt nyhetsbrev