Noen stiller seg spørsmålet om medarbeidersamtaler er meningsløst. Er det et krav i loven til å holde medarbeidersamtaler?
Nei, det er ikke et krav i arbeidsmiljøloven eller andre lover som pålegger deg å gjennomføre medarbeidersamtaler. Det er derimot et meget nyttig og fornuftig verktøy for å ivareta bestemmelsene i arbeidsmiljøloven § 4-2, punkt 2.
Les også: Lederhjelp: lederens guide til oppfølging av sykemeldte
Gode grunner til å holde medarbeidersamtaler
Medarbeidersamtalen er en mulighet til å komme nærmere inn på behovene mellom leder og ansatt.
I samtalen kan dere blant annet snakke om hva som gir medarbeideren indre motivasjon. Som leder får du muligheten til å forstå dine medarbeidere bedre. Hva motiverer hver enkelt medarbeider og hvordan kan de utvikle seg videre.
Hvis samtalen blir gjennomført på en god måte er det stor sannsynlighet for at du får en mer motivert og fornøyd medarbeider.
Tips til retningslinjer for medarbeidersamtalen
Det er noen retningslinjer du bør følge når du skal holde en medarbeidersamtale. På denne måten unngår dere å møtes uten mål og mening, og dere slipper begge å føle at "dette er noe dere bare må gjennom".
Samtalen bør ha et tydelig og klart formål, og det skal knyttes opp mot jobbrelaterte emner. Da er det gunstig at begge parter er klar over hva formålet er. Slik at man kan planlegge og forberede seg til møtet, som er neste punkt. Samtalen bør være personlig og holdes mellom dere, så man kan skape en arena for deling.
Det er viktig å skape trygge rammer rundt samtalen, men husk å ikke love noe du ikke kommer til å holde.
Les også: 5 tips for å oppdage mistrivsel på arbeidsplassen