Fagblogg

Blogg

 Tips og hjelp innen HMS, arbeidsmiljø og ledelse.
Alle innlegg
Publisert 19.04.2018

Godt arbeidsmiljø er noe vi alle kan bli bedre på. Dårlig kommunikasjon? Unødvendig negative tilbakemeldinger? Frustrasjon? Overdreven ytring av frustrasjon? Kjenner du deg igjen? Alle har sin egen kultur på arbeidsplassen, men det er likevel ting vi alle kan forbedre oss på. Godt arbeidsmiljø handler om å bygge en positiv og engasjerende kultur på arbeidsplassen. Her kan alle bidra!


Les mer om organisatoriske forhold: temaside for bedriftshelsetjeneste

 

Et godt arbeidsmiljø starter med deg selv

Mange vil si at godt arbeidsmiljø må bygges ovenifra og ned, og det har de delvis rett i. Det er leders ansvar å legge til rette for et godt arbeidsmiljø, og det er ansattes plikt å bidra. Du skal likevel ikke kimse av din egen påvirkningskraft. Enten du er leder, ansvarlig for HMS/HR eller ansatt, så vil dine handlinger påvirke ditt arbeidsmiljø. Tenk over hvordan du selv opptrer i dag.

«Rusler og går» du i arbeidsdagen, eller tar du aktivt ansvar for å bidra med positivitet, konstruktive tilbakemeldinger og dialog med dine kolleger?

Les også: Humor er bra for arbeidsmiljøet

New call-to-action
Dine bidrag til et godt arbeidsmiljø

«Vet du hva, jeg kan da ikke bare endre hele arbeidsmiljøet når det er dårlige rammer på arbeidsplassen, det får sjefen ordne!», tenker du kanskje. Eller kanskje du er sjefen og synes at de ansatte ikke følger rammene du har satt. Et godt arbeidsmiljø er summen av mange små positive handlinger, hvor dine egne bidrag kan starte et dominoeffekt.

200914_stockfoto_medarbeidersamtalen-1_ansettelse_samtale_godt arbeidsmiljø_intervju

Les også: Hvorfor er arbeidsglede viktig?

Kommer du på jobb hver dag, positiv og oppmuntrende, med et mål om å ta deg tid til de rundt deg, så er allerede bidraget ditt til et godt arbeidsmiljø i gang. Positive handlinger avler positive handlinger. Dette kan du gjøre, konkret, for å skape en bedre kultur:
Godt arbeidsmiljø – Slik kan du bidraLes også: Hva er det som skaper trivsel på arbeidsplassen?

  • Del kunnskap. Man skal ikke være gnien på kunnskap, spesielt ikke blant kolleger. De lærer mer, du lærer mer, alle lærer mer!
  • Gi tilbakemeldinger. Man må ikke alltid være evig positiv, men vær i det minste konstruktiv. Se for deg at du skal gi tilbakemeldingen til deg selv. Hvordan hadde du selv reagert hvis noen hadde gitt din tilbakemelding, til deg?
  • Skap en åpen dialog. Når mennesker prater sammen skjer flotte ting!
  • Vær en drivkraft. Si fra til leder eller ansatte når noe ikke er som det bør være. Ref: forrige punkt. Foreslå også forbedringer, og husk å være så konkret som mulig.
  • Gi skryt. Vær raus med anerkjennelse og skryt. Du skal ikke skryte uforbeholdent av folk som ikke har gjort noe for å fortjene det, men det er det som er så flott: alle er gode på noe.

Per leverte dokumentene før fristen? «Oi, det var kjapt. Bra jobba Per!». Pål er akkurat ferdig med å snekre sin tømmerhytte nr. 50? «Bra, Pål, du er ikke så dårlig lenger nå!». Og Espen tømmer asken fra peisen bedre enn noen andre. Flott, Espen, rene askeladden!

Les også: Kan man bli syk av for lite ros?

 

Fellesskapet er viktig for et godt arbeidsmiljø

Selv om du kan gjøre mye selv er det også mange ting som «er felles», som alle i gruppe bør både følge og gjøre.Godt arbeidsmiljø – Slik kan du bidra

  • Første forutsetning for et godt miljø er at det selvsagt ikke forekommer mobbing, utfrysning eller annet negativt, sosialt press.
  • Felles retningslinjer. Følg rutiner og retningslinjer dere har blitt enige om. Har dere ikke felles retningslinjer? Da er det bare å gå i gang med å skape noen.
  • Er det noe #metoo-kampanjen har lært oss, så er det at vi må tørre å si fra. Skap en kultur hvor det er lov å si fra.
  • Skap en fellesskapsfølelse der alle er inkludert. Det er oss, i bedriften, mot verden.

Det er leder som bør - og skal - ta ansvar for å skape gode felles forutsetninger.

Nå har du gode forutsetninger for å bidra til å skape et godt arbeidsmiljø. Når man trives på arbeidsplassen og opplever god sosial og psykologisk støtte fra leder og kolleger blir vi bedre rustet til å takle utfordringer, sykdom og stress.

Vil du lese mer om arbeidsmiljø har vi skrevet et blogginnlegg om psykososialt arbeidsmiljø. 

Les det her: Hva er psykososialt arbeidsmiljø?

New call-to-action

Publisert 19.04.2018
Simon Olsen
Simon Olsen
Simon er kommunikasjonsrådgiver i Grønn Jobb. Han har en mastergrad i samfunnskommunikasjon fra UiA og lager blant annet innhold til fagbloggen vår.

Relaterte innlegg

Slik blir bedriften din godkjent for bilpleie, dekkskift og dekklagring

Fra 1. juli 2022 må alle bedrifter som utfører manuell bilpleie, dekkskift og dekklagring søke Arbeidstilsynet om godkjenning for å kunne selge tjenester lovlig.  Det vil bli laget en oversikt på Arbeidstilsynet sine sider med alle godkjente bedrifter som kunder kan kjøpe av. Se mer om denne godkjenningsordningen og hva som kreves i denne artikkelen.

Hva er ergonomi: enkelt forklart av en bedriftsfysioterapeut

Hva er egentlig ergonomi og hvorfor skal vi bry oss om det?

Avvik: hva er avvik? [+ Gratis avviksskjema]

Avvik er generelt sett hendelser som faller utenfor det som regnes som normalen.  Innenfor helse, miljø og sikkerhet klassifiserer vi alle uønskede hendelser, som kan føre til eller har ført til skade, som HMS-avvik. Dette kan være skade på mennesker, materiell eller miljø.

Trenger du en
bedriftshelsetjeneste?

Vi er en av landets ledende bedriftshelsetjeneste og dekker alle fylker i Norge.

Dekk det lovpålagte kravet på 1-2-3 med vårt medlemskap.

Se pris på basis medlemskap