Logg inn
 
 
 Tips, oppdateringer og nyheter om alt innen HMS og ledelse.
Alle innlegg

Godt arbeidsmiljø – Slik kan du bidra

Godt arbeidsmiljø er noe vi alle kan bli bedre på. Dårlig kommunikasjon? Unødvendig negative tilbakemeldinger? Frustrasjon? Overdreven ytring av frustrasjon? Kjenner du deg igjen? Alle har sin egen kultur på arbeidsplassen, men det er likevel ting vi alle kan forbedre oss på. Godt arbeidsmiljø handler om å bygge en positiv og engasjerende kultur på arbeidsplassen. Her kan alle bidra!

 

Les mer om organisatoriske forhold: temaside for bedriftshelsetjeneste

 

Begynn med deg selv

Mange vil si at godt arbeidsmiljø må bygges ovenifra og ned, og det har de delvis rett i. Det er leders ansvar å legge til rette for et godt arbeidsmiljø, og det er ansattes plikt å bidra. Du skal likevel ikke kimse av din egen påvirkningskraft. Enten du er leder, ansvarlig for HMS/HR eller ansatt, så vil dine handlinger påvirke ditt arbeidsmiljø. Tenk over hvordan du selv opptrer i dag.

«Rusler og går» du i arbeidsdagen, eller tar du aktivt ansvar for å bidra med positivitet, konstruktive tilbakemeldinger og dialog med dine kolleger?

 

hender-som-samarbeider.jpg

Dine bidrag

«Vet du hva, jeg kan da ikke bare endre hele arbeidsmiljøet når det er dårlige rammer på arbeidsplassen, det får sjefen ordne!», tenker du kanskje. Eller kanskje du er sjefen og synes at de ansatte ikke følger rammene du har satt. Et godt arbeidsmiljø er summen av mange små positive handlinger, hvor dine egne bidrag kan starte et dominoeffekt.

Kommer du på jobb hver dag, positiv og oppmuntrende, med et mål om å ta deg tid til de rundt deg, så er allerede bidraget ditt til et godt arbeidsmiljø i gang. Positive handlinger avler positive handlinger. Dette kan du gjøre, konkret, for å skape en bedre kultur:

  • Del kunnskap. Man skal ikke være gnien på kunnskap, spesielt ikke blant kolleger. De lærer mer, du lærer mer, alle lærer mer!
  • Gi tilbakemeldinger. Man må ikke alltid være evig positiv, men vær i det minste konstruktiv. Se for deg at du skal gi tilbakemeldingen til deg selv. Hvordan hadde du selv reagert hvis noen hadde gitt din tilbakemelding, til deg?
  • Skap en åpen dialog. Når mennesker prater sammen skjer flotte ting!
  • Vær en drivkraft. Si fra til leder eller ansatte når noe ikke er som det bør være. Ref: forrige punkt. Foreslå også forbedringer, og husk å være så konkret som mulig.
  • Gi skryt. Vær raus med anerkjennelse og skryt. Du skal ikke skryte uforbeholdent av folk som ikke har gjort noe for å fortjene det, men det er det som er så flott: alle er gode på noe.

 

Per leverte dokumentene før fristen? «Oi, det var kjapt. Bra jobba Per!». Pål er akkurat ferdig med å snekre sin tømmerhytte nr. 50? «Bra, Pål, du er ikke så dårlig lenger nå!». Og Espen tømmer asken fra peisen bedre enn noen andre. Flott, Espen, rene askeladden!

 

Fellesskapet er viktig

Selv om du kan gjøre mye selv er det også mange ting som «er felles», som alle i gruppe bør både følge og gjøre.

  • Første forutsetning for et godt miljø er at det selvsagt ikke forekommer mobbing, utfrysning eller annet negativt, sosialt press.
  • Felles retningslinjer. Følg rutiner og retningslinjer dere har blitt enige om. Har dere ikke felles retningslinjer? Da er det bare å gå i gang med å skape noen.
  • Er det noe #metoo-kampanjen har lært oss, så er det at vi må tørre å si fra. Skap en kultur hvor det er lov å si fra.
  • Skap en fellesskapsfølelse der alle er inkludert. Det er oss, i bedriften, mot verden.

Det er leder som bør - og skal - ta ansvar for å skape gode felles forutsetninger.

Nå har du gode forutsetninger for å bidra til å skape et godt arbeidsmiljø. Når man trives på arbeidsplassen og opplever god sosial og psykologisk støtte fra leder og kolleger blir vi bedre rustet til å takle utfordringer, sykdom og stress.

Vil du lese mer om arbeidsmiljø har vi skrevet et blogginnlegg om psykososialt arbeidsmiljø. 

Les det her: Hva er psykososialt arbeidsmiljø?

Simon Olsen
Simon Olsen
Kommunikasjonsrådgiver

Relaterte innlegg

GDPR forsinkes - ny dato: 1. juli

Noen bedrifter er godt i gang med å fylle kravene til den nye GDPR-forordningen, mens andre jobber på spreng for å være i mål før fristen 25. mai. Nå ser det ut til at fristen for å være i overensstemmelse med General Data Protection Regulation blir flyttet til 1. juli for oss i Norge. Samtidig ber NHO justiskomitéen om hasteforskrift for å sette loven delvis i kraft.

Frisk blir Grønn Jobb Bedriftshelsetjeneste

Frisk Bedriftshelsetjeneste AS endrer nå navn til Grønn Jobb Bedriftshelsetjeneste AS. Navnebyttet følger som en del av Grønn Jobb sin satsing for å bli en totalleverandør innen HMS, HR og bedriftshelsetjeneste (BHT). Grønn Jobb BHT kommer til å fortsette å tilby sine tjenester som normalt. Sammen har vi mål om å gjøre ting enda enklere og bedre for deg som kunde.

Hva er psykososialt arbeidsmiljø?

Dette hørtes da ut som noe alvorlige greier, tenker du kanskje nå. Ja, psykososialt arbeidsmiljø er en munnfull, men innholdet i ordet trenger ikke være så vanskelig å forstå. Kort forklart menes de sosiale og psykologiske forholdene vi opplever på jobben. Hva vil dette si, og ikke minst hva betyr dette for deg i ditt arbeid med HMS?