Fagblogg

 Tips og forklaringer om HMS, arbeidsmiljø og ledelse.
Alle innlegg

Godt arbeidsmiljø – Slik kan du bidra

Godt arbeidsmiljø er noe vi alle kan bli bedre på. Dårlig kommunikasjon? Unødvendig negative tilbakemeldinger? Frustrasjon? Overdreven ytring av frustrasjon? Kjenner du deg igjen? Alle har sin egen kultur på arbeidsplassen, men det er likevel ting vi alle kan forbedre oss på. Godt arbeidsmiljø handler om å bygge en positiv og engasjerende kultur på arbeidsplassen. Her kan alle bidra!


Les mer om organisatoriske forhold: temaside for bedriftshelsetjeneste

 

Et godt arbeidsmiljø starter med deg selv

Mange vil si at godt arbeidsmiljø må bygges ovenifra og ned, og det har de delvis rett i. Det er leders ansvar å legge til rette for et godt arbeidsmiljø, og det er ansattes plikt å bidra. Du skal likevel ikke kimse av din egen påvirkningskraft. Enten du er leder, ansvarlig for HMS/HR eller ansatt, så vil dine handlinger påvirke ditt arbeidsmiljø. Tenk over hvordan du selv opptrer i dag.

«Rusler og går» du i arbeidsdagen, eller tar du aktivt ansvar for å bidra med positivitet, konstruktive tilbakemeldinger og dialog med dine kolleger?

Les også: Humor er bra for arbeidsmiljøet

Godt arbeidsmiljø - 1139Dine bidrag til et godt arbeidsmiljø

«Vet du hva, jeg kan da ikke bare endre hele arbeidsmiljøet når det er dårlige rammer på arbeidsplassen, det får sjefen ordne!», tenker du kanskje. Eller kanskje du er sjefen og synes at de ansatte ikke følger rammene du har satt. Et godt arbeidsmiljø er summen av mange små positive handlinger, hvor dine egne bidrag kan starte et dominoeffekt.

Les også: Hvorfor er arbeidsglede viktig?

Kommer du på jobb hver dag, positiv og oppmuntrende, med et mål om å ta deg tid til de rundt deg, så er allerede bidraget ditt til et godt arbeidsmiljø i gang. Positive handlinger avler positive handlinger. Dette kan du gjøre, konkret, for å skape en bedre kultur:
Godt arbeidsmiljø – Slik kan du bidra

Les også: Hva er det som skaper trivsel på arbeidsplassen?
  • Del kunnskap. Man skal ikke være gnien på kunnskap, spesielt ikke blant kolleger. De lærer mer, du lærer mer, alle lærer mer!
  • Gi tilbakemeldinger. Man må ikke alltid være evig positiv, men vær i det minste konstruktiv. Se for deg at du skal gi tilbakemeldingen til deg selv. Hvordan hadde du selv reagert hvis noen hadde gitt din tilbakemelding, til deg?
  • Skap en åpen dialog. Når mennesker prater sammen skjer flotte ting!
  • Vær en drivkraft. Si fra til leder eller ansatte når noe ikke er som det bør være. Ref: forrige punkt. Foreslå også forbedringer, og husk å være så konkret som mulig.
  • Gi skryt. Vær raus med anerkjennelse og skryt. Du skal ikke skryte uforbeholdent av folk som ikke har gjort noe for å fortjene det, men det er det som er så flott: alle er gode på noe.

Per leverte dokumentene før fristen? «Oi, det var kjapt. Bra jobba Per!». Pål er akkurat ferdig med å snekre sin tømmerhytte nr. 50? «Bra, Pål, du er ikke så dårlig lenger nå!». Og Espen tømmer asken fra peisen bedre enn noen andre. Flott, Espen, rene askeladden!

 

Les også: Kan man bli syk av for lite ros?

 

Fellesskapet er viktig for et godt arbeidsmiljø

Selv om du kan gjøre mye selv er det også mange ting som «er felles», som alle i gruppe bør både følge og gjøre.

Godt arbeidsmiljø – Slik kan du bidra

  • Første forutsetning for et godt miljø er at det selvsagt ikke forekommer mobbing, utfrysning eller annet negativt, sosialt press.
  • Felles retningslinjer. Følg rutiner og retningslinjer dere har blitt enige om. Har dere ikke felles retningslinjer? Da er det bare å gå i gang med å skape noen.
  • Er det noe #metoo-kampanjen har lært oss, så er det at vi må tørre å si fra. Skap en kultur hvor det er lov å si fra.
  • Skap en fellesskapsfølelse der alle er inkludert. Det er oss, i bedriften, mot verden.

Det er leder som bør - og skal - ta ansvar for å skape gode felles forutsetninger.

Nå har du gode forutsetninger for å bidra til å skape et godt arbeidsmiljø. Når man trives på arbeidsplassen og opplever god sosial og psykologisk støtte fra leder og kolleger blir vi bedre rustet til å takle utfordringer, sykdom og stress.

Vil du lese mer om arbeidsmiljø har vi skrevet et blogginnlegg om psykososialt arbeidsmiljø. 

Les det her: Hva er psykososialt arbeidsmiljø?

Huskeliste for godt arbeidsmiljø

Publisert 19.04.18
Simon Olsen
Simon Olsen
Simon er kommunikasjonsrådgiver i Grønn Jobb. Han har en mastergrad i samfunnskommunikasjon fra UiA og lager blant annet innhold til fagbloggen vår.

Relaterte innlegg

Slik lager du et HMS-årshjul [+ Gratis årshjulmal]

Når du skal planlegge aktivitetene for HMS er det lurt å bruke et årshjul. Da får du en enkel og grei oversikt over når aktivitetene skal tas opp og gjennomføres. HMS-rådgiver Peter Sund forteller oss mer om HMS-årshjul i denne artikkelen.

Tilbake på jobb etter ferien? Slik kickstarter du arbeidsmotivasjonen

Det er første arbeidsdag etter juleferien. Du kjenner den gode stemningen allerede i korridoren. Folk er fulle av energi og du merker iveren folk har til å snakke om de gode ferieopplevelsene. Kanskje er du også litt mettet på familie, juleribbe og julefeiring.

Hvordan bygge en bedriftskultur som dyrker frem det beste i dine ansatte?

 Bedriftskultur er viktig. En god kultur i bedriften er avgjørende for at din bedrift skal vokse og nå sine mål. Bedrifter som er flinke til å bygge en sterk og tydelig bedriftskultur ser ofte økt motivasjon og trivsel hos sine ansatte – som i sin tur påvirker levedyktighet og omsetning.