Fagblogg

Blogg

 Tips og hjelp innen HMS, arbeidsmiljø og ledelse.
Alle innlegg
Publisert 23.08.2022

Alle arbeidsplasser har et arbeidsmiljø, men hva er egentlig et arbeidsmiljø?

Arbeidsmiljø er forholdene for arbeidstakerne på en arbeidsplass, ifølge Store norske leksikon. Ifølge STAMI er arbeidsmiljø knyttet til hvordan man organiserer, planlegger og gjennomfører arbeidet. Først og fremst handler det om arbeidet og det vi gjør på jobben.

Arbeidsmiljø er ikke kaffe, kake og hytteturer

Alle har forskjellige inntrykk av hva arbeidsmiljø er for dem. Det er fort gjort å henge seg opp i "kaffe, kake og firmatur"-prat, når vi heller burde prate om arbeidet.

linebreak-02– Arbeidsmiljø er ikke å investere i firmahytte for de ansatte. Arbeidsmiljø dreier seg ikke om trening i arbeidstiden, seminar på spa-hotell eller lønningspils på en fredag. Selv om alt dette kan være positivt for de ansatte, er det ikke velferdsgoder og sosiale tiltak som er mest avgjørende for et godt og velfungerende arbeidsmiljø.

Pål Molander, direktør i STAMI

linebreak-02

For det er først og fremst arbeidet det handler om. Hvordan er vi organisert på jobben? Hvordan blir arbeidet planlagt? Hvordan gjennomføres det?

 

Visste du bedriftshelsetjenesten kan hjelpe deres bedrift med forebyggende arbeidsmiljøarbeid?

Les mer om hva bedriftshelsetjenesten kan gjøre for deg og din bedrift her

 

Arbeidsmiljø påvirker de ansatte og resultatene dere får

Ifølge STAMI er det dokumentert at forebyggende arbeidsmiljøarbeid, basert på kunnskap om hva som har effekt, er en god investering. For et godt arbeidsmiljø påvirker både helse, motivasjon og sykefravær hos de ansatte, samt produktiviteten til bedriften. 

Spot illustrasjon-RGB_arbeidsmiljøMen hvordan gjør man forebyggende arbeidsmiljøarbeid basert på denne kunnskapen? Du kan jo for eksempel gå inn på STAMI, Arbeidstilsynet eller Nasjonal overvåking av arbeidsmiljø og helse (NOA) og tilegne deg mer kunnskap.

Du kan også belage deg på noen som kan det. I bedriftshelsetjenesten får du fagfolk som er eksperter på arbeidsmiljø og sitter på masse kunnskap som kan gi riktige tiltak til din bedrift.

CTA Arbeidsmiljøutfordringer i 8 bransjer. Last ned infografikk her.

Les også: Godt arbeidsmiljø - Slik kan du bidra

 

Arbeidsmiljø består av flere områder

Vi deler gjerne inn arbeidsmiljø i flere tematiske områder som samlet sett er summen av alt som påvirker dere på jobben.

Arbeidstilsynets arbeidsmiljømodell deler inn i disse områdene:

  • Fysisk arbeidsmiljø
  • Psykososialt arbeidsmiljø
  • Ergonomisk arbeidsmiljø
  • Organisatorisk arbeidsmiljø
  • Kjemisk og biologisk arbeidsmiljø

Det er fornuftig å bruke arbeidsmiljømodellen når vi snakker om arbeidsmiljøet. Arbeidsmiljø består av mange deler. I tillegg sitter gjerne vi, som mennesker, på egne oppfatninger av hva et arbeidsmiljø er. Da kan det fort bli diffust og uoversiktlig å forholde seg til arbeidsmiljøet. 

For å konkretisere hva det derfor handler om når vi for eksempel snakker om å "ha et fullt forsvarlig arbeidsmiljø ...", bør vi derfor forholde oss til hvilke krav som stilles til arbeidsmiljøet.


Last ned: Nyttige fakta for leder: Arbeidsmiljøutfordringer i 8 bransjer

 

Kravene til arbeidsmiljø

spot-illustration-low-ferieartikkel-RGB_Ferie-jobb copyNår vi ser på kravene til arbeidsmiljø i arbeidsmiljømodellen, ser vi samtidig mange av de ulike elementene som utgjør arbeidsmiljøet. Det gir oss derfor et oversiktsbilde over arbeidsmiljøet.

Det er arbeidsmiljøloven som stiller kravene til arbeidsmiljøet. Arbeidsmiljømodellen samler disse kravene i en fin oversikt som bedriftene kan bruke til å selv se hvordan de ligger an med sitt arbeidsmiljø.

 

Kilde, SNL: https://snl.no/arbeidsmilj%C3%B8

CTA Nyttige fakta for leder: Arbeidsmiljøutfordringer i 8 bransjer.

Publisert 23.08.2022
Simon Olsen
Simon Olsen
Simon er kommunikasjonsrådgiver i Grønn Jobb. Han har en mastergrad i samfunnskommunikasjon fra UiA og lager blant annet innhold til fagbloggen vår.

Relaterte innlegg

Bli med på innsiden av en bedriftshelsetjeneste [Videoinnlegg]

– Det er helt fantastisk å være ute og se at du kan bidra og hvor glade kundene blir når de får hjelp, forteller Ann Kristin Røssel. 

Leder eller ansatt – hvilken side er bedriftshelsetjenesten på?

Noen ganger kan det oppstå usikkerhet eller spørsmål rundt hvilken rolle bedriftshelsetjeneste skal ha inn mot arbeidsmiljøet. Er bedriftshelsetjenesten på leder eller ansatt sin side?

Stress på jobb: Hva er kravene til leder og hva kan ansatt gjøre?

Stress på jobb – hvordan takler jeg det? Både ledere og ansatte må gå balansegangen mellom positivt og negativt stress. Arbeidsrelatert negativt stress er blant de største utfordringene for helse og sikkerhet på jobb. Som leder har du også stor påvirkningskraft på om de ansatte opplever stress eller ikke. Men hva krever loven at leder gjør? Og hva kan man som ansatt gjøre dersom man opplever dette? Det svarer vi på her! 

Trenger du en
bedriftshelsetjeneste?

Vi er en av landets ledende bedriftshelsetjeneste og dekker alle fylker i Norge.

Dekk det lovpålagte kravet på 1-2-3 med vårt medlemskap.

Se pris på basis medlemskap