Alle arbeidsplasser har et arbeidsmiljø, men hva er egentlig et arbeidsmiljø?
Arbeidsmiljø er forholdene for arbeidstakerne på en arbeidsplass, ifølge Store norske leksikon. Ifølge STAMI er arbeidsmiljø knyttet til hvordan man organiserer, planlegger og gjennomfører arbeidet. Først og fremst handler det om arbeidet og det vi gjør på jobben.
Arbeidsmiljø er ikke kaffe, kake og hytteturer
Alle har forskjellige inntrykk av hva arbeidsmiljø er for dem. Det er fort gjort å henge seg opp i "kaffe, kake og firmatur"-prat, når vi heller burde prate om arbeidet.
– Arbeidsmiljø er ikke å investere i firmahytte for de ansatte. Arbeidsmiljø dreier seg ikke om trening i arbeidstiden, seminar på spa-hotell eller lønningspils på en fredag. Selv om alt dette kan være positivt for de ansatte, er det ikke velferdsgoder og sosiale tiltak som er mest avgjørende for et godt og velfungerende arbeidsmiljø.
Pål Molander, direktør i STAMI
For det er først og fremst arbeidet det handler om. Hvordan er vi organisert på jobben? Hvordan blir arbeidet planlagt? Hvordan gjennomføres det?
Visste du bedriftshelsetjenesten kan hjelpe deres bedrift med forebyggende arbeidsmiljøarbeid?
Les mer om hva bedriftshelsetjenesten kan gjøre for deg og din bedrift her
Arbeidsmiljø påvirker de ansatte og resultatene dere får
Ifølge STAMI er det dokumentert at forebyggende arbeidsmiljøarbeid, basert på kunnskap om hva som har effekt, er en god investering. For et godt arbeidsmiljø påvirker både helse, motivasjon og sykefravær hos de ansatte, samt produktiviteten til bedriften.
Men hvordan gjør man forebyggende arbeidsmiljøarbeid basert på denne kunnskapen? Du kan jo for eksempel gå inn på STAMI, Arbeidstilsynet eller Nasjonal overvåking av arbeidsmiljø og helse (NOA) og tilegne deg mer kunnskap.
Du kan også belage deg på noen som kan det. I bedriftshelsetjenesten får du fagfolk som er eksperter på arbeidsmiljø og sitter på masse kunnskap som kan gi riktige tiltak til din bedrift.
Les også: Godt arbeidsmiljø - Slik kan du bidra
Arbeidsmiljø består av flere områder
Vi deler gjerne inn arbeidsmiljø i flere tematiske områder som samlet sett er summen av alt som påvirker dere på jobben.
Arbeidstilsynets arbeidsmiljømodell deler inn i disse områdene:
- Fysisk arbeidsmiljø
- Psykososialt arbeidsmiljø
- Ergonomisk arbeidsmiljø
- Organisatorisk arbeidsmiljø
- Kjemisk og biologisk arbeidsmiljø
Det er fornuftig å bruke arbeidsmiljømodellen når vi snakker om arbeidsmiljøet. Arbeidsmiljø består av mange deler. I tillegg sitter gjerne vi, som mennesker, på egne oppfatninger av hva et arbeidsmiljø er. Da kan det fort bli diffust og uoversiktlig å forholde seg til arbeidsmiljøet.
For å konkretisere hva det derfor handler om når vi for eksempel snakker om å "ha et fullt forsvarlig arbeidsmiljø ...", bør vi derfor forholde oss til hvilke krav som stilles til arbeidsmiljøet.
Last ned: Nyttige fakta for leder: Arbeidsmiljøutfordringer i 8 bransjer
Kravene til arbeidsmiljø
Når vi ser på kravene til arbeidsmiljø i arbeidsmiljømodellen, ser vi samtidig mange av de ulike elementene som utgjør arbeidsmiljøet. Det gir oss derfor et oversiktsbilde over arbeidsmiljøet.
Det er arbeidsmiljøloven som stiller kravene til arbeidsmiljøet. Arbeidsmiljømodellen samler disse kravene i en fin oversikt som bedriftene kan bruke til å selv se hvordan de ligger an med sitt arbeidsmiljø.
Kilde, SNL: https://snl.no/arbeidsmilj%C3%B8