Jeg har en oppfatning av at mange ledere og ansatte ikke ser viktigheten av å gi hverandre nok og riktig anerkjennelse. Derfor vil jeg snakke litt om det i denne artikkelen.
Skrevet av Petter Strandli
Anerkjennelse er viktig for oss
Anerkjennelse, eller rett og slett ros, er viktig for helsen vår. Mange tror at mangel på anerkjennelse øker risikoen for å kunne bli syk. Kanskje er de mest engasjerte medarbeidere de mest utsatte ved mangel på tilbakemelding?
Det kan medføre lettere depresjoner, utbrenthet, mennesker kan ty til rusmidler og det kan påvirke muskler og skjelettet vårt. Mange kan bli urolige og stresset. Sykefraværet kan øke og produksjonen kan gå ned.
I anledning Jahn Teigens bortgang så jeg et program på NRK som var laget om han i anledning hans 60 års dag og han forteller «Vi burde være flinkere til å gi hverandre applaus på jobben – viktig å bli sett»
Dette er noe jeg støtter veldig. Applaus, ros eller anerkjennelse burde være så lett å gi, men det virker på meg som det er så vanskelig for mange. Det merkelige er at det faktisk er gratis og betyr trolig mer for ansatte enn en gave til jul, eller dyre kick off etc.
Egentlig så lett, men samtidig så vanskelig.
Les også: 5 tips for å oppdage mistrivsel på arbeidsplassen
Bli sett i jobben man gjør
Det handler om rettferdighet. Vi ansatte må få igjen for den innsatsen vi legger ned på arbeid. De som trolig er mest utsatt er de ansatte som legger ned størst innsats. I tillegg tror jeg at ros inspirerer til enda større innsats. Så det er en vinn-vinn situasjon hvis ansatte og ledere er flinke til å se hverandre og gi anerkjennelse.
Noen år tilbake fikk jeg selv et enkelt julekort av min leder hvor det stod noen ord om hva min leder mente om min innsats og om noen prosjekter jeg hadde gjort. Jeg merket med en gang at dette var ekte og traff meg rett i hjertet. Det julekortet var med på å gjøre min julefeiring mye bedre. Den anerkjennelsen jeg da fikk, ga meg ekstra energi og gjorde julen også bedre for min kone og mine barn.
Arbeidsglede smitter – anerkjennelse smitter.
En slik anerkjennelse som dette julekortet ga meg, betydde mer enn om jeg hadde fått en økonomisk gave på 5000 kroner – tro meg. Dette julekortet, som kun er et godt eksempel på å gi anerkjennelse, viser at min leder så meg og ga meg den anerkjennelsen jeg følte jeg fortjente.
Jeg ble rett og slett glad og motivert.
Les også: Godt arbeidsmiljø – Slik kan du bidra
Også ledere trenger anerkjennelse
Videre er jeg også av en oppfatning at alle ansatte skal være bevisst anerkjennelse. Det er ikke kun en lederoppgave. Allikevel mener jeg at jo høyere opp i selskapet anerkjennelsen kommer fra jo mer virkningsfull er anerkjennelsen for den enkelte ansatt.
Det må også sies at det er viktig å se lederne våre. De også trenger anerkjennelse. Det kan være krevende å være leder og man skal vite at ledere kun er vanlige mennesker med et ekstra ansvar. De også trenger og bli sett og få gitt en klapp på skulderen for godt utført arbeid.
Noen tips
Å gi anerkjennelse er eksempelvis å gi en positiv tilbakemelding, et klapp på skulderen, et smil, en karrieremulighet, jobbsikkerhet etc.
En rekke firmaer som jobber godt med HMS er opptatt av å registrere avvik, dvs. hendelser som var farlige eventuelt kan bli potensielt farlige. Jeg kjenner et firma i Tønsberg som har satt fokus på det positive som skjer i miljøet. Da trykket dette firma opp avviksskjemaer som heter «melding om registrert positivt avvik» . Man kan selv tenke seg hvor hyggelig og motiverende det er å få et slikt avvik på seg.
En enkel "greie" for bedre trivsel
Min påstand er at medarbeidere som trives på jobb skaper de beste resultatene. Glade personer smitter… og anerkjennelse er en viktig, enkel, gratis «greie» for å få ansatte til å trives bedre på jobb.