Alle innlegg

5 tips for å oppdage mistrivsel på arbeidsplassen

Mistrivsel på arbeidsplassen kan gjøre store utslag i produktiviteten, arbeidsmiljøet og ikke minst sykefravær. Det kan også smitte over til kolleger og gjøre arbeidsplassen generelt mindre trivelig. Derfor er det i alles interesse å skape en godt arbeidsmiljø hvor folk trives. Man er også avhengig av å kunne oppdage mistrivselen, men hvordan gjør man det?

Relevant lesning: Psykososiale forhold på arbeidsplassen og bedriftshelsetjeneste

 

I Magasinet Arbeidsmiljø skriver de om 5 tips til hva man skal holde et øye med:

1. Følg med på resultatene fra arbeidsplassvurdering

2. Lytt til tillitsvalgte og arbeidsmiljørepresentanter

3. Vær oppmerksom på kommunikasjonen

4. Snakk regelmessig om trivselen

5. Lær å kjenne stressignalene

Oppdage mistrivselen

Under disse tipsene nevner de blant annet at man ut ifra arbeidsplassvurderingen kan vurdere om det er noen områder som krever ekstra innsats.

Disse resultatene forteller oss mye om arbeidsplassen og da bør man også ta i bruk vurderingen for å gjøre endringer. 

Noen andre som har mye innsikt i hva som rører seg på arbeidsplassen er de tillitsvalgte, og andre representanter innenfor arbeidsmiljøet. Disse bør brukes til å spore opp eventuell mistrivsel.

Måten vi kommuniserer med hverandre inneholder utrolig mange nyanser og kan være en god indikator på misnøye. Er samtalen preget av god tone og interesse? Eller er det kort og brautende?

Folk er forskjellige og har deretter forskjellige behov og forventninger. Dette er en god grunn til å holde kontinuerlige samtaler om hva som skaper trivsel og glede på arbeidsplassen. 

Når man kjenner til tegnene på stress, så vil man ha større forutsetninger for å kunne gripe inn. Eksempelvis hvis kollegaen trekker seg unna fellesskapet eller endrer adferd så kan dette være et tegn, skriver Magasinet Arbeidsmiljø.

person-sitter-paa-gulv-og-mistrives-paa-jobb

Forsøk å finne årsakene

En ting er å oppdage misnøyen, en annen er å finne ut av årsakene. Her bør du som leder være proaktiv. Det er nemlig ikke sikkert at alle forteller deg rett ut hva som er galt. Spesielt ikke om det er du som er en del av problemet. Overkjørende lederstil, manglende tilstedeværelse eller lite tillit mellom leder og ansatt kan være problemområder som ofte ikke er lett å være åpen om. 

Da kan løsningen være selvrefleksjon og gode, åpne samtaler.

Det er heller ikke sikkert det finnes en enkel løsning på mistrivselen, men det viktigste er at du forsøker å gjøre noe med det. Ved å tenke at "ting går seg til" så blir situasjonen sannsynligvis bare verre. 

 

New call-to-action

Simon Olsen
Simon Olsen
Simon er kommunikasjonsrådgiver i Grønn Jobb. Han har en mastergrad i samfunnskommunikasjon fra UiA og lager blant annet innhold til fagbloggen vår.

Relaterte innlegg

Ønsker du tips til en bedre medarbeidersamtale?

Føler du som leder at du får lite ut av medarbeidersamtalene? Da er du ikke alene – mange ledere gjør det. Men frykt ikke, det skal nemlig ikke så mye til før medarbeidersamtalen blir et nyttig og effektivt styringsverktøy, både for deg som leder og dine medarbeidere. I dette blogginnlegget gir vi deg våre beste tips til en bedre medarbeidersamtale.

Støy – påvirker det deg i hverdagen?

Lurer du på om støy påvirker din arbeidsplass? Som bedriftshelsetjeneste er vi ofte ute og gjennomfører kartleggingsbesøk og vernerunder på arbeidsplasser. I den forbindelse ser vi ofte på støyforholdene på arbeidsplassen. 

Spørsmål og svar | Når rus- og spillavhengighet blir et arbeidsmiljøproblem

I dette blogginnlegget deler vi noen spørsmål og svar fra webinaret vi holdt, som hadde tema "Når rus- og spillavhengighet blir et arbeidsmiljøproblem".