Fagblogg

Blogg

 Tips og hjelp innen HMS, arbeidsmiljø og ledelse.
Alle innlegg
Publisert 04.10.2019

Hva er arbeidsplassvurdering?

Her får du en enkel og forståelig forklaring av hva en arbeidsplassvurdering er, fra HMS-rådgiver Oddbjørn Hasle-Finstad. Oddbjørn jobber i Grønn Jobb Bedriftshelsetjeneste og har blant annet bakgrunn som bedriftsfysioterapeut. Han har mye erfaring med arbeidsplassvurderinger og vet hvilken effekt det kan ha. Hør hva han har å si her:

 

Hva er en arbeidsplassvurdering?

En arbeidsplassvurdering er en vurdering av funksjon og arbeidsoppgaver som en arbeidstaker utfører, forteller Oddbjørn.

– Både i forhold til fysiske forutsetninger og arbeidsoppgaver som en utfører. Ofte gjennomført i assosiasjon med arbeidstakere som står i fare for å bli sykemeldt eller er sykemeldt og skal tilbake i arbeid, påpeker han.

 

Arbeidsplassvurdering kan også gjennomføres på generelt grunnlag

Selv om det ofte brukes i sammenheng med fare for, eller allerede, sykemeldte – kan arbeidsplassvurdering fint være et godt virkemiddel utenom dette også.

– Det utelukker ikke at det kan være et fint forebyggende tiltak å gjennomføre arbeidsplassvurderinger på generelt grunnlag for at man skal gi arbeidstakerne god informasjon og opplæring i forhold til bruk av arbeidsutstyr og utførelse av arbeidsoppgavene, forteller HMS-rådgiveren.

 

Gjennomføring av arbeidsplassvurdering

Selve gjennomføringen av arbeidsplassvurdering er en litt skjematisk gjennomgang i forhold til arbeidsutstyr man bruker, arbeidsplassen og utformingen av denne, samt hvilke fysiske forutsetninger man har individuelt, sier Oddbjørn, før han fortsetter:

– Ofte gjennomfører vi en liten undersøkelse eller funksjonsvurdering om muskel- og skjelettsystemet. Så ser vi litt på skadehistorikk hos hver enkelt som er relevant inn mot arbeidsoppgavene sine. Det er i korte trekk en arbeidsplassvurdering.

 

Arbeidsplassvurdering oppsummert

Formålet er å få arbeidstakere raskt tilbake i jobb, forebygge sykefravær dersom man står i fare for å bli sykemeldt eller på generell basis forebygge sykefravær uavhengig av om man står i fare eller ikke som utgangspunkt. 

 

Vurderer du en arbeidsplassvurdering? 

Les mer og bestill arbeidsplassvurdering her

 

Publisert 04.10.2019
Simon Olsen
Simon Olsen
Simon er kommunikasjonsrådgiver i Grønn Jobb. Han har en mastergrad i samfunnskommunikasjon fra UiA og lager blant annet innhold til fagbloggen vår.

Relaterte innlegg

3 gode grunner til å gjøre en HMS-revisjon nå

HMS-revisjon er en gjentagende aktivitet for å sikre at HMS-en i bedriften deres er oppdatert og kvalitetsmessig god nok. Derfor er det viktig del av HMS-arbeidet, og med en gjennomtenkt plan flyter du gjennom revisjonen uten å rive av deg håret.

Spørsmål og svar om konflikter på arbeidsplassen

Her besvarer vi spørsmål vi har fått i løpet av webinaret, sammen med ofte stilte spørsmål.

3 tips til forebygging av konflikter på arbeidsplassen

Forebygging av konflikter på arbeidsplassen handler i stor grad om å bygge en god konfliktkultur. I dette innlegget gir vi deg som leder 3 tips til hvordan du kan forebygge konflikter på arbeidsplassen.