Alle innlegg

Hva er arbeidsplassvurdering?

Her får du en enkel og forståelig forklaring av hva en arbeidsplassvurdering er, fra HMS-rådgiver Oddbjørn Hasle-Finstad. Oddbjørn jobber i Grønn Jobb Bedriftshelsetjeneste og har blant annet bakgrunn som bedriftsfysioterapeut. Han har mye erfaring med arbeidsplassvurderinger og vet hvilken effekt det kan ha. Hør hva han har å si her:

 

Hva er en arbeidsplassvurdering?

En arbeidsplassvurdering er en vurdering av funksjon og arbeidsoppgaver som en arbeidstaker utfører, forteller Oddbjørn.

– Både i forhold til fysiske forutsetninger og arbeidsoppgaver som en utfører. Ofte gjennomført i assosiasjon med arbeidstakere som står i fare for å bli sykemeldt eller er sykemeldt og skal tilbake i arbeid, påpeker han.

 

Arbeidsplassvurdering kan også gjennomføres på generelt grunnlag

Selv om det ofte brukes i sammenheng med fare for, eller allerede, sykemeldte – kan arbeidsplassvurdering fint være et godt virkemiddel utenom dette også.

– Det utelukker ikke at det kan være et fint forebyggende tiltak å gjennomføre arbeidsplassvurderinger på generelt grunnlag for at man skal gi arbeidstakerne god informasjon og opplæring i forhold til bruk av arbeidsutstyr og utførelse av arbeidsoppgavene, forteller HMS-rådgiveren.

 

Gjennomføring av arbeidsplassvurdering

Selve gjennomføringen av arbeidsplassvurdering er en litt skjematisk gjennomgang i forhold til arbeidsutstyr man bruker, arbeidsplassen og utformingen av denne, samt hvilke fysiske forutsetninger man har individuelt, sier Oddbjørn, før han fortsetter:

– Ofte gjennomfører vi en liten undersøkelse eller funksjonsvurdering om muskel- og skjelettsystemet. Så ser vi litt på skadehistorikk hos hver enkelt som er relevant inn mot arbeidsoppgavene sine. Det er i korte trekk en arbeidsplassvurdering.

 

Arbeidsplassvurdering oppsummert

Formålet er å få arbeidstakere raskt tilbake i jobb, forebygge sykefravær dersom man står i fare for å bli sykemeldt eller på generell basis forebygge sykefravær uavhengig av om man står i fare eller ikke som utgangspunkt. 

 

Vurderer du en arbeidsplassvurdering? 

Les mer og bestill arbeidsplassvurdering her

 

Simon Olsen
Simon Olsen
Simon er kommunikasjonsrådgiver i Grønn Jobb. Han har en mastergrad i samfunnskommunikasjon fra UiA og lager blant annet innhold til fagbloggen vår.

Relaterte innlegg

Ønsker du tips til en bedre medarbeidersamtale?

Føler du som leder at du får lite ut av medarbeidersamtalene? Da er du ikke alene – mange ledere gjør det. Men frykt ikke, det skal nemlig ikke så mye til før medarbeidersamtalen blir et nyttig og effektivt styringsverktøy, både for deg som leder og dine medarbeidere. I dette blogginnlegget gir vi deg våre beste tips til en bedre medarbeidersamtale.

Støy – påvirker det deg i hverdagen?

Lurer du på om støy påvirker din arbeidsplass? Som bedriftshelsetjeneste er vi ofte ute og gjennomfører kartleggingsbesøk og vernerunder på arbeidsplasser. I den forbindelse ser vi ofte på støyforholdene på arbeidsplassen. 

Spørsmål og svar | Når rus- og spillavhengighet blir et arbeidsmiljøproblem

I dette blogginnlegget deler vi noen spørsmål og svar fra webinaret vi holdt, som hadde tema "Når rus- og spillavhengighet blir et arbeidsmiljøproblem".