Tydeligere krav til psykososialt arbeidsmiljø (2026)
Fra 1. januar 2026 tydeliggjøres kravene til psykososialt arbeidsmiljø – og du som leder må kunne dokumentere at arbeidsmiljøet er fullt forsvarlig. Dette innebærer blant annet å kartlegge psykososiale forhold, jobbe forebyggende og ha systemer på plass for å følge opp.
Innhold
- Nøkkelpunkter
- Tydeligere krav til psykososialt arbeidsmiljø fra 2026
- Hva betyr dette for deg som leder?
- Vanlige utfordringer med psykososialt arbeidsmiljø
- Krav til psykososialt arbeidsmiljø = hvordan vi trives på jobben
- Skap et godt psykososialt arbeidsmiljø med våre verktøy
- Konklusjon

Tydeligere krav til fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø fra 2026
Fra 1. januar 2026 presiseres det i arbeidsmiljøloven § 4‑3 at det psykososiale arbeidsmiljøet skal være fullt forsvarlig.
Det betyr at arbeidets organisering, planlegging og gjennomføring må ta hensyn til psykososiale forhold like mye som fysiske og kjemiske.
– Lovverket er tydelig når det gjelder det fysiske arbeidsmiljøet, men har vært mindre konkret på det psykososiale området. Nå blir det enklere å forstå hva som kreves for å sikre også et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø, sier direktør Ingvill Kvernmo i Arbeidstilsynet.
For deg som leder betyr dette at du ikke bare må reagere ved «følelsen av dårlig stemning», men at du må kunne dokumentere forebygging og tilrettelegging.
Les også: Godt arbeidsmiljø – slik kan du bidra

Hva betyr dette for deg som leder?
For deg som leder handler det om å skaffe seg oversikt, jobbe med forebygging og dokumentere arbeidet – for det psykososiale arbeidsmiljøet.
Bedriftshelsetjenesten fra Grønn Jobb kan hjelpe dere med å finne ut hva som blir viktige tiltak for nettopp deres bransje og arbeid. Eksempelvis gjennom å kartlegge arbeidsmiljøet og vurdere psykososiale risikofaktorer.
Systematisk jobbing med arbeidsmiljøet og dokumentasjon av dette blir mye enklere dersom dere bruker et digitalt HMS-system. Da samler dere alt arbeidet på ett sted og det blir lettere å følge kravene.

Vanlige utfordringer med psykososialt arbeidsmiljø
Mange mindre bedrifter opplever at psykososiale forhold på jobben får lite fokus. Det er arbeidet – eller jobben – som står i søkelyset.
En betydelig del av sykefraværet i Norge kan knyttes til psykososiale risikofaktorer på arbeidsplassen, ifølge STAMI. Disse faktorene har mye å si for vanlige plager som søvnvansker, muskel-skjelettsmerter og psykiske plager.
Vanlige utfordringer ved psykososialt arbeidsmiljø:
-
Tidspress og stress
-
Lite kontroll over egen arbeidsdag
-
Uklare eller høye krav og forventninger
-
Rollekonflikt
-
Trakassering, mobbing og uønsket atferd
-
Vold og trusler
-
Dårlig kommunikasjon og samarbeid
-
Manglende støtte fra leder eller kollegaer
-
Urettferdig behandling og manglende anerkjennelse
-
Endringer og omstillinger uten involvering
Krav til psykososialt arbeidsmiljø = hvordan vi trives på jobben
Psykososialt arbeidsmiljø handler i stor grad om hvordan vi trives på jobben. Se HMS-rådgiver Oddbjørn Hasle-Finstad forklare psykososialt arbeidsmiljø i videoen under:
Les også: Hva er psykososialt arbeidsmiljø?
Skap et godt psykososialt arbeidsmiljø med våre verktøy
Jobben med å dekke kravene til psykososialt arbeidsmiljø starter nå. Med våre verktøy får du alle forutsetninger for å helt enkelt skape et godt psykososialt arbeidsmiljø for bedriften deres.
Konklusjon
Fra 1. januar 2026 blir det tydeligere krav til å sikre et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø – på lik linje med det fysiske. Det betyr at du som leder må ta psykososiale forhold like alvorlig og kunne dokumentere at det forebygges og tilrettelegges.
Gode verktøy som et HMS-system og hjelp fra bedriftshelsetjenesten kan gjøre oppgaven med å ta fatt på det psykososiale arbeidsmiljøet mye mer håndfast og letthåndterlig.
Relaterte artikler
.jpg)
Hva er psykososialt arbeidsmiljø?

Hva er internkontrollforskriften?
.jpg)
