Fagblogg

Blogg

 Tips og hjelp innen HMS, arbeidsmiljø og ledelse.
Alle innlegg
Publisert 25.08.2022

Stress på jobb – hvordan takler jeg det? Både ledere og ansatte må gå balansegangen mellom positivt og negativt stress. Arbeidsrelatert negativt stress er blant de største utfordringene for helse og sikkerhet på jobb. Som leder har du også stor påvirkningskraft på om de ansatte opplever stress eller ikke. Men hva krever loven at leder gjør? Og hva kan man som ansatt gjøre dersom man opplever dette? Det svarer vi på her! 


Les også: Stressmestring for ledere 

 

Hva fører til arbeidsrelatert stress? 
spot illustrasjon_RGB_stress


Stress på jobben som vedvarer over tid kan føre til usunt, eller negativt stress. Det kan være mange grunner til at stresset oppstår, som for eksempel et dårlig psykososialt arbeidsmiljø. Under får du flere faktorer som kan være en risiko. Det er uansett viktig å ta tak i stress, og vite når det er snakk om en usunn stressituasjon.

Stress er en gunstig reaksjon for å håndtere en situasjon hurtig under press, men når vi ikke klarer å skru av "alarmen" går vi over til det usunne. Kroppen produserer da store mengder kortisol og adrenalin, og det er ikke bra for oss.

Ulike faktorer i arbeidsforholdet kan innebære en risiko og være opphav til arbeidsrelatert stress.  Dette kan blant annet være:



dots-linebreak-center-align-green__1For lange arbeidsdager over tid
dots-linebreak-center-align-green__2
Ubalanse mellom oppgaver og ressurser, ved for eksempel for stor arbeidsbelastning, for høy jobb-intensitet eller for korte tidsfrister
dots-linebreak-center-align-green__3Motstridende krav

dots-linebreak-center-align-green__5Mangel på tydelighet med hensyn til ansattes rolle

dots-linebreak-center-align-green__4Ineffektiv kommunikasjondots-linebreak-center-align-green__6

Organisatoriske endringer, særlig dersom de håndteres på en dårlig måtedots-linebreak-center-align-green__7Manglende støtte fra ledelsen eller kolleger

dots-linebreak-center-align-green__8Dårlige mellommenneskelige forhold, f.eks. konflikter

dots-linebreak-center-align-green__9Trakassering

dots-linebreak-center-align-green__10Vold, trusler og uheldige belastninger som en følge av kontakt med andre, som kunder, klienter, pasienter, brukere etc.

 

Visste du at bedriftshelsetjenesten har en tjeneste for stressmestring? Les mer om hvordan vi kan hjelpe dere med individuell oppfølging, oppfølging for hele virksomheten eller med veiledning for ledelsen.

 

Råd til ansatt ved jobbstress

icons_BokDersom du har symptomer på stress, tenk i gjennom arbeidssituasjonen og forsøk å finne ut om årsaken ligger der.  

icons_snakkeSnakk med verneombud og leder dersom du er stresset. 


icons_klokkeIkke vent med å gjøre noe med problemene.


Krav til leder ved stress på arbeidsplassen

icons_kartleggeArbeidsmiljøloven krever at leder kartlegger potensielle kilder til stress i arbeidet, risikovurderer disse og gjør tiltak for å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.


icons_snakke copyLoven krever også at ansatte skal medvirke i dette arbeidet.


linebreak-02

Hvem bør involveres i arbeidet med å forebygge arbeidsrelatert stress?

Arbeidsrelatert stress kan vurderes og forebygges på den samme systematiske måten som benyttes for andre helse-, miljø- og sikkerhetsrisikoer på arbeidsplassen.

linebreak-02

Hvordan kan arbeidsrelatert stress forebygges?

Leder, mellomledere og ansatte må jobbe sammen for å få et godt arbeidsmiljø. I dette arbeidet har verneombud, tillitsvalgte og eventuelt arbeidsmiljøutvalget og bedriftshelsetjenesten en viktig rolle.
linebreak-02



Kilde: arbeidstilsynet.no/tema/stress/


Last ned gratis infografikk:  10 tips til optimal arbeidsstilling
Publisert 25.08.2022
Dina Johanne Tømmervik
Dina Johanne Tømmervik
Dina er innholdsprodusent og grafisk designer i Grønn Jobb. Hun har en bachelorgrad i grafisk design fra Høyskolen Kristiania og lager blant annet innhold til fagbloggen vår.

Relaterte innlegg

Bli med på innsiden av en bedriftshelsetjeneste [Videoinnlegg]

– Det er helt fantastisk å være ute og se at du kan bidra og hvor glade kundene blir når de får hjelp, forteller Ann Kristin Røssel. 

Leder eller ansatt – hvilken side er bedriftshelsetjenesten på?

Noen ganger kan det oppstå usikkerhet eller spørsmål rundt hvilken rolle bedriftshelsetjeneste skal ha inn mot arbeidsmiljøet. Er bedriftshelsetjenesten på leder eller ansatt sin side?

Stress på jobb: Hva er kravene til leder og hva kan ansatt gjøre?

Stress på jobb – hvordan takler jeg det? Både ledere og ansatte må gå balansegangen mellom positivt og negativt stress. Arbeidsrelatert negativt stress er blant de største utfordringene for helse og sikkerhet på jobb. Som leder har du også stor påvirkningskraft på om de ansatte opplever stress eller ikke. Men hva krever loven at leder gjør? Og hva kan man som ansatt gjøre dersom man opplever dette? Det svarer vi på her! 

Trenger du en
bedriftshelsetjeneste?

Vi er en av landets ledende bedriftshelsetjeneste og dekker alle fylker i Norge.

Dekk det lovpålagte kravet på 1-2-3 med vårt medlemskap.

Se pris på basis medlemskap