Risikovurdering: Slik bruker du et risikodiagram
Et risikodiagram er et godt verktøy for å synliggjøre bedriftens risikoelementer. Dette vil kunne gi deg et klarere bilde av risikoen på arbeidsplassen, slik at du kan iverksette relevante tiltak. I denne artikkelen viser vi deg hvordan du bruker et risikodiagram.
Hvorfor bør man gjøre en risikovurdering?
Før vi går i gang med det praktiske, bør vi reflektere litt rundt hvorfor det er viktig å vurdere og kartlegge risiko på arbeidsplassen. De fleste ulykker skaper vi på en eller annen måte.
Dette gjør vi ved å bryte et visst antall definerte barrierer, enten på arbeidsplassen eller hjemme. Dersom en ulykke skjer, har det ofte en etterfølgende kostnad.
Et godt eksempel er Fregatten Helge Ingstad som gikk på grunn i 2018. Den kostet ca. 5 milliarder kroner å bygge. Kostnaden dersom man skulle reparert den samme fregatten etter ulykken var estimert til å koste 12 milliarder kroner.
Det er enorme penger å spare på å identifisere, vurdere og iverksette tiltak for å forebygge og redusere sannsynlighet og redusere konsekvens av ulykker. Ikke bare er det penger å spare, det kan også redde liv!
Les også: Hva er risikovurdering?
Risikodiagram – et nyttig verktøy for å vurdere risiko
Vi vurderer risiko daglig. Når du kjører til jobb og kommer til et veikryss vurderer du om det er klart og tar en vurdering på om du kan kjøre ut. Du vurderer gjerne hvor stor avstand det er mellom bilene og om du rekker å kjøre ut før neste bil. Vi vurderer risiko forskjellig. Noen tar større risiko og kjører tidligere enn deg. Det er dette som gjør oss mennesker så sårbare når vi vurdere risiko.
Når man skal jobbe systematisk med HMS, bør man ta i bruk verktøy som hjelper oss med å minimere disse forskjellene, slik at vi kan danne oss et mest mulig realistisk bilde av den reelle risikoen. Derfor kan et risikodiagram være nyttig.
Risikodiagrammet kommer inn som steg 3 i risikovurderingen
En viktig del av HMS-arbeidet i bedriften består av å gjøre kartlegging og risikovurderinger. En god risikovurdering danner grunnlaget for videre beslutninger i HMS-arbeidet.
Risikovurderingen gjøres ofte i 6 steg:
- Kartlegging (erkjenne risikofaktorer)
- Beskrivelse av fare
- Vurdering av sannsynlighet og konsekvens
- Risikoreduserende tiltak
- Opplæring/rutiner
- Revisjon.
Les også: Slik gjør du en risikovurdering
Risikodiagrammet kan benyttes som et verktøy under steg 3, for å vurdere sannsynlighet og konsekvens. Når du har kartlagt og beskrevet farer og risikofaktorer, skal du vurdere sannsynlighet og konsekvens for de hendelsene du har kartlagt. Her er risikodiagrammet til stor hjelp. Det er ikke alltid lett å se risikoelementene like tydelig, og det er ofte vanskelig å prioritere de – opp mot sannsynlighet og konsekvens.
Risikodiagrammet hjelper deg med å gå systematisk til verks i dette arbeidet. Har du et digitalt HMS-system slipper du denne jobben med penn og papir.
Det finnes flere måter å gjøre dette på, avhengig av bedriftens egenart, risikoforhold og størrelse. Det viktigste er at du dekker de risikoelementene som er relevant for din bedrift.
Elementene i risikodiagrammet: sannsynlighet og konsekvens
For å forstå fremgangsmåten i risikodiagrammet, bør man først forstå begrepene, sannsynlighet og konsekvens.
Sannsynlighet:
- Når vi skal vurdere sannsynlighet rundt et risikoelement, vurderer man hvor stor sannsynlighet eller rimelighet, det er for at en uønsket hendelse vil inntreffe i en bestemt situasjon.
Konsekvens:
- Når man skal vurdere konsekvens, er det rett og slett å vurdere hva konsekvensen blir om hendelsen faktisk skjer.
Slik går du frem for å bruke ut et risikodiagram
Arbeidstilsynet har laget tre dokumenter bedrifter kan benytte i sine risikovurderinger:
- Kartlegging og risikovurdering
- Risikodiagram
- Handlingsplan
Det første skjemaet benyttes i steg en og to i risikovurderingen, mens dokumentet med risikodiagrammet benyttes i steg tre.
Steg1: Definer akseptkriterier for bruk av risikodiagrammet
Risikodiagrammet er et hjelpemiddel til å kunne vurdere risikonivået av forholdene dere har identifisert og vurdert i det første skjemaet. Risikodiagrammet består av to akser, sannsynlighet på den loddrette aksen, og konsekvens på den vannrette. Før du tar i bruk risikodiagrammet er det lurt å definere hva som er akseptabelt risikonivå. Dette sier noe om hva vi aksepterer av risiko.
Du kan vurdere disse kriteriene opp mot person, ytre miljø, materielle verdier/økonomisk tap, eller opp mot omdømme/redusert kunderelasjon etc.
Kriterier for sannsynlighet
Her har vi vurdert sannsynlighet på en skala fra 1-5, hvor 1 er usannsynlig og 5 er meget sannsynlig. Vi har definert usannsynlig til å være sjeldnere enn en gang i året og meget sannsynlig til å skje daglig. Dette er ofte ulikt fra bedrift til bedrift og hvilke risikoelement du vurderer. Dette er noe du selv må definere.
Kriterier for konsekvens
På samme måte har vi vurdert konsekvens på en skala fra 1-5, hvor 1 er ufarlig og 5 er katastrofalt. I dette tilfelle har vi sett på risiko for smittefare. Her har vi definert ufarlig som liten smitterisiko, og vurdert dødsfall som følge av smitte som katastrofalt. Igjen, dette er noe du selv må definere basert på risikoelement og bedrift.
Les også: Få ned sykefraværet med disse 5 grepene
Steg 2: Ta med deg hendelsen fra skjema 1 og plasser i risikodiagrammet
Når du har kartlagt og beskrevet risiko, og definert akseptabelt risikonivå, er tiden inne for å vurdere risikoen.
La oss ta brann i lokalene som et eksempel. Hvis du vurderer sannsynlighet for brann i dine lokaler som usannsynlig, vil det gå under den nederste raden for sannsynlighet i diagrammet og få tallfaktor 1. Dette fordi du har definert usannsynlig til å være 1 på skalaen for sannsynlighet under steg 1.
Når du vet det er usannsynlig, så må du vurdere hvilken konsekvens en eventuell brann ville hatt for dere. Da går det fra ufarlig til svært katastrofalt. Hvis du vurderer brann til å være svært katastrofalt, vil det havne i kolonnen helt til venstre og få tallfaktor 5. Da ender risikoen for brann opp med å få risikofaktor 5 (1x5). Dette gir en indikasjon på hvor høyt et sikkerhetstiltak for brann bør prioriteres. Jo høyere risikofaktor, desto høyere bør tiltaket prioriteres i handlingsplanen.
Les også: Slik utformer du en HMS-handlingsplan for din bedrift
Steg 3: Ta med deg hendelsene du har vurdert inn i handlingsplanen
Når du har vurdert risikoen for de ulike hendelsene, skal du plassere de inn i handlingsplanen for å iverksette tiltak. Nå vil risikofaktoren for de ulike hendelsene komme godt med. De risikoelementene med høyest risikofaktor skal nå settes inn i en konkret handlingsplan.
Nå har du en konkret og håndfast handlingsplan – da gjenstår det bare å utføre tiltakene i praksis. Da er du et skritt nærmere en sikrere arbeidsplass.