Logg inn
 
 
 Tips, oppdateringer og nyheter om alt innen HMS og ledelse.
Alle innlegg

5 goder av godt HMS-arbeid

Helse, miljø og sikkerhet er ikke bare lovpålagt. Det gir bedriften din goder. Hvilke goder spør du? Det svarer vi deg på her – i vår infografikk om "5 goder av godt HMS-arbeid".

HMS på arbeidsplassen – 5 goder av godt HMS-arbeid

Du forbinder kanskje HMS med "noe lovpålagt som du er nødt til  å gjøre for å ikke få bøter eller stans i arbeidet", men HMS har definitivt andre goder knyttet til seg, disse er det derimot ofte mindre fokus på. 

Her har vi laget en infografikk som viser deg 5 goder av godt HMS-arbeid, slik at du kan motivere deg selv eller medarbeidere – med enda flere gode grunner til å jobbe godt med helse, miljø og sikkerhet!

Infografikk - 5 goder av godt HMS arbeid#1 – Gå fra jobben like hel som du kom 👍

Det viktigste punktet av dem alle – trygghet på arbeidsplassen. Mange tar gjerne lett på sikkerheten og tenker at så lenge de er "litt forsiktig med det farligste" så går det bra. Men det går ikke alltid bra, og det finnes det både mye data og avisartikler på. Eksempelvis var det 27 arbeidsskadedødsfall i 2017. Derfor er det viktig å følge rutinene, bruke verneutstyret, føre avvik og generelt gjøre et godt stykke arbeid med helse, miljø og sikkerhet. 

Ansatte som vet hvem som er ansvarlig for hva, som vet hvordan de skal følge opp hendelser eller risikoer i arbeidsmiljøet, som kjenner til rutiner og som vet at på denne arbeidsplassen tar vi sikkerheten på alvor, de vil kjenne seg – og være – tryggere på arbeidsplassen. Slik at du kan gå fra jobben like hel som du kom. Trygghet er også noe vi alle trenger i arbeidsmiljøet for å være produktive. 

 

#2 – Økt produktivitet og kvalitet 👍

Når vi føler oss trygge på arbeidsplassen fungerer kropp og sinn slik det skal gjøre – og vi kan fokusere på oppgaven vi har å gjøre. Ikke bare vil godt innarbeidede HMS-rutiner føre til høyere grad av trygghet og forbedring i arbeidsmiljøet, men det vil også øke effektiviteten ved å forenkle prosesser og gjøre fremdriften mer selvgående. Når alle vet hva de skal gjøre og har gjort det flere ganger vil man sannsynligvis se raskere fremgang.

En større undersøkelse av ISSA med data fra 300 virksomheter i 15 land viser at ressurser du setter inn i arbeidsmiljøet lønner seg for både deg og bedriften. De beregner at for hver krone investert i et godt arbeidsmiljø gir deg 2,20 kroner tilbake i økt lønnsomhet.


 

#3 – Bedre forsikringspremier 👍

Hvis du kan vise til gode rutiner i arbeidsmiljøet, lav forekomst av ulykker i bedriften og lav sannsynlighet for at noe kommer til å skje – så stiller du bedre til forhandlinger om forsikring. 

 

#4 – Bedre omdømme og renommé 👍

Et godt omdømme er aldri en garanti. Men det er grep du kan gjøre.

For det å bygge et godt omdømme, det begynner innenfra. Hvis ikke dine egne ansatte snakker godt om bedriften – hvorfor skal andre gjøre det?

Ved å skape trygghet i arbeidsmiljøet, og med ordninger som bidrar til å gjøre medarbeiderne dine glade i jobben, er du godt i gang. 

Mange HMS-tiltak, spesielt når det kommer til miljø, har likheter med det å ta samfunnsansvar. Ikke bare vil du stille sterkere i markedet når du viser at du tar samfunnsansvar, du vil også unngå negative inntrykk og omdømmeskade. Både forbrukere og leverandører viser seg i dag stadig mer bevisst på hvorvidt bedrifter tar sitt ansvar for samfunnet. 

 

#5 – Mindre sykefravær, ulykker og skader 👍

Når virksomheten fungerer som den skal med ryddige HMS-ordninger og gode rutiner, så unngår dere unødvendig sykefravær. Både i form av mindre ulykker og fysiske skader, og psykososiale faktorer.

Ansatte som føler seg trygge og inkludert vil ha lavere sannsynlighet for å bli sykmeldt på bakgrunn av psykososiale faktorer.

Relevant: Fordeler med godt systematisk HMS-arbeid

Til slutt

Der har du det. 5 gode grunner til at HMS er mer enn noe du "bare må gjøre". Last gjerne ned infografikken og print den ut til motivasjon og oversikt. 

Hver fredag sender vi ut en oppdatering om ukens blogginnlegg. Her får du både tips, nyheter og lærdom om HMS, HR og ledelse. Meld deg på ved å fylle ut feltet lenger ned på siden. 

 

Simon Olsen
Simon Olsen
Kommunikasjonsrådgiver

Relaterte innlegg

Avvik: hva er avvik?

Avvik er generelt sett hendelser som faller utenfor det som regnes som normalen. 

Hvordan utføres en helsekontroll i bedrift?

Av Ruben Blix - Kvalitetskoordinator/Bedriftssykepleier

Må du tilby dine ansatte helsekontroll?

Av Ruben Blix –kvalitetskoordinator og bedriftssykepleier