Fagblogg

Blogg

 Tips og hjelp innen HMS, arbeidsmiljø og ledelse.
Alle innlegg
Publisert 02.06.2021

3 tips om førstehjelp fra bedriftssykepleieren

I denne artikkelen tar vi en prat om førstehjelp med bedriftssykepleier Kine Kjellemo. Hun har erfaring fra både offshore, HMS og akuttmedisin.

Førstehjelp er viktig. De profesjonelle er ikke der når ulykken skjer. De kommer senere. De første livsviktige minuttene kan det være du som tar deg av den hardt skadde eller alvorlig syke.

 

Kine deler 3 tips om førstehjelp som hun ofte får spørsmål om:

  1. Redde for å røre folk
  2. Hvor ofte bør man ta førstehjelpskurs
  3. Førstehjelp eksempel: Hva skal du gjøre?

 

Les også: Bedriftshelsetjeneste: Omtrent alt du trenger å vite

 

1. Redde for å røre på folk når førstehjelp trengs

Spot illustrasjon-RGB-_Førstehjelp-reddIfølge Kine er mange redde for å gjøre noe i en førstehjelpssituasjon. Det er nok frykten for å gjøre feil som er årsaken.

– Hvis noen har falt om på gaten eller på arbeidsplassen, ikke vær redd for å gå bort til personen. Snakk til pasienten, ta på han og se om du får noen reaksjon. Det kan hende at de er våkne og at de vil svare deg om du snakker til dem. Hvis du ikke får noe respons må du ringe 113 og starte hjerte-lungeredning.

 

Har du eksempel på en situasjon der folk ikke har gjort noe da?

– På trafikkulykker. Der kan det være mye rart til tider. Folk vet egentlig ikke hva de skal gjøre, sier Kine.

– Du vet jo ikke hvordan du reagerer før du er oppe i en situasjon. Men jeg tror at hvis du har trent på førstehjelp regelmessig eller at du har lært noe om førstehjelp så vil sjansen for at du tør gjøre noe være større. Og det første du gjør da, det er som regel riktig.

– Ett godt eksempel er fra jobben jeg hadde offshore. Her hadde vi øvelser 1x per uke, hvor mønstringsalarmen går. Alle må delta. Når alarmen først går på ordentlig, så vet alle akkurat hva de skal gjøre fordi de har trent på dette gjentatte ganger.

– Samme med hjertestarter. Har du sett en hjertestarter? Har du fått trykke på knappen for å trene? Da er det litt mer avskrekkende å bruke den hvis du en gang må det, sier Kine.

210520-førstehjelpskurs-1

Har du noen eksempler på situasjoner hvor folk har gjort noe?

– Det er flere eksempler på det. Ett eksempel var ved en større blødning.

– Jeg kom ut til en pasient som hadde blødd ganske mye fra hånden. Det eneste de hadde tilgjengelig for å stoppe blødningen var en skikkelig skitten t-skjorte. De brukte denne til å stoppe blødningen. Det var bra gjort. Ikke vær redd for å bruke noe selv om det er skittent. Hvis pasienten får en infeksjon i etterkant kan dette behandles på sykehuset. Det er viktigere å få stoppet blødningen, forteller sykepleieren.

 

Les også: Førstehjelp - livsviktig kunnskap

 

2. Hvor ofte bør man ta førstehjelpskurs?

Spot illustrasjon-RGB-_Førstehjelp-ikon– Det spørs nok veldig på bransje. I barnehage anbefales det jo annethvert år. Jo mer trening du har, jo bedre blir du på det.

– Vi som er helsepersonell som jobber aktivt skal ha HLR hvert år. I akuttmottaket trener vi hver uke. Der har vi jo hjertestanser hele tiden. Jo mer man trener, jo mer husker man.

 

 

Les også: Slik utfører du en risikovurdering av smittefare

 

På denne siden kan du ta kontakt med oss for å bestille førstehjelpskurs.

3. Førstehjelp: Hva skal du gjøre?

Spot illustrasjon-RGB-_Førstehjelp-1– Om noen blir alvorlig skadet ved blødning, brannskade, forgiftning eller nedkjølt, er det viktig at de får hjelp raskt. Ofte kan du gjøre noen enkle, men viktige tiltak før profesjonell hjelp kommer frem. Men da må du vite hva du skal gjøre. 

– 113 veileder deg slik at du kan yte førstehjelp. Det kan være skremmende å hjelpe, men med 113 på telefonen har du helsepersonell som hjelper deg å gjøre det riktige i situasjonen. Husk alltid å tenke på din egen sikkerhet på ulykkesstedet – vurder omgivelsene, sier Kine. 

Det finnes mange forskjellige førstehjelpsscenarioer, med litt forskjellige fremgangsmåter.


Til eksempel, her har du hva du bør gjøre ved en brannskade:

  • Spot illustrasjon-RGB-_nedkjøling-vannKjøl ned brannskadd område med kaldt vann umiddelbart et par minutter
  • Bruk deretter lunkent vann, temperer vannet til ca. 20 grader
  • Fortsett nedkjølingen med vann i 20 minutter eller til det ikke lenger gjør vondt
  • Ikke bruk tid på å fjerne klær eller lignende i starten
  • Fjern klær etter hvert, slik at du ser skadeomfanger. Ikke fjern klær som sitter fast i huden
  • Dekk til resten av den skaddes  kropp med tepper/klær, for å holde personen varm
  • Dekk til det skadde området med rene bandasjer. Eventuelt kan skaden tildekkes med plastfolie

210520-førstehjelpskurs-48

– Små skader kan du reise til legevakten med. Ved større brannskader, ring 113. 

– Det viktigste er rask nedkjøling av brannskaden. Prioriter nedkjøling de første 20 minuttene fremfor å oppsøke lege, sier Kine.

 

Vil du bli tryggere på hvordan du skal gå frem i disse situasjonene, ta et førstehjelpskurs. Det kan skreddersys til deres bransje og bedrift.

 

New call-to-action

På denne siden kan du ta kontakt med oss for å bestille førstehjelpskurs.

 

Publisert 02.06.2021
Simon Olsen
Simon Olsen
Simon er kommunikasjonsrådgiver i Grønn Jobb. Han har en mastergrad i samfunnskommunikasjon fra UiA og lager blant annet innhold til fagbloggen vår.

Relaterte innlegg

Hva er bedriftshelsetjeneste? [Lær om BHT på 2 minutter]

Det er mange som lurer på hva en bedriftshelsetjeneste er og hva de egentlig driver med. Forståelig nok, siden de færreste av oss får uttrykk som bedriftshelsetjeneste sammen med morsmelken.

Dette skal dokumenteres i HMS-arbeidet

HMS trenger ikke å være kjedelig selv om det er lovpålagt. Det trenger heller ikke å være spesielt tidkrevende. I dette innlegget gir vi deg en enkel oppskrift på hva du skal dokumentere i HMS-arbeidet.

HMS-arbeid: 4 steg til praktisk HMS i bedriften

Omtrent alle ledere vet at det kreves HMS-arbeid i bedriften, men det er vanlig å lure på hvor man skal starte. Fortvil ikke, HMS trenger ikke å være så vanskelig. Følger du vår 4-trinnsmodell kommer du enkelt i gang.