Fagblogg

Blogg

 Tips og hjelp innen HMS, arbeidsmiljø og ledelse.
Alle innlegg
Publisert 19.04.2022

Kort forklart er det risikoforholdene på arbeidsplassen som avgjør om det er krav til å ha bedriftshelsetjeneste. Her kan du lese mer om hvordan du finner ut hva som gjelder for dere, og hva du trenger for å dekke det lovpålagte kravet.

 

Er det krav til å ha bedriftshelsetjeneste?

Det er risikoforholdene i bedriften som tilsier om man skal ha bedriftshelsetjeneste. Hovedsakelig er det en rekke næringer som er pålagt å være medlem av en bedriftshelsetjeneste, eller ved at Arbeidstilsynet har gitt pålegg til en bedrift om å skaffe seg det. Det kan også være at man selv vurderer at bedriften har behov for BHT.

Les også: Hva er bedriftshelsetjeneste? [Lær om BHT på 2 minutter]


Visste du at bedriftshelsetjenesten kan hjelpe deg med å sette opp en bedriftshelsetjenesteløsning tilpasset din bedrift?

Les mer om hva bedriftshelsetjenesten kan gjøre for deg og din bedrift her

 

Hva må du ha for å dekke kravet?

Det lovpålagte kravet til bedriftshelsetjeneste og hva du må ha på plass, kan i grunnen deles i tre deler:

Del 1: Kontrakt
kontrakt-1Du må ha en kontrakt som dokumenterer at din bedrift er medlem i en godkjent bedriftshelsetjeneste. Dette er noe Arbeidstilsynet kan etterspørre i et eventuelt tilsyn.




Del 2: Plan for bistand

plan for bistand

Dette er en handlingsplan som beskriver hvilke aktiviteter bedriftshelsetjenesten skal hjelpe med for at HMS-arbeidet skal være ivaretatt.



Del 3: ÅrsrapportÅrsrapport

Rett og slett en årlig rapport som dokumenterer hvilke aktiviteter som er utført.


Hvem skal ha bedriftshelsetjeneste? Hvilke bedrifter er pålagt å tilknytte seg BHT?

yrker_yrker


For å finne ut hvem som skal ha bedriftshelsetjeneste, eller nærmere bestemt – om din bedrift skal ha det, så har vi skrevet en del om det på denne siden:

Les: Hvem må ha bedriftshelsetjeneste?


 

Kan du bli medlem i hvilken som helst bedriftshelsetjeneste?

Det er en forutsetning at bedriftshelsetjenesten er godkjent. Det er Arbeidstilsynet som godkjenner dette. For å kunne hjelpe bedrifter på en god nok måte skal en godkjent bedriftshelsetjeneste ha kompetanse på arbeidsmiljø. Godkjenningsordningen skal derfor sikre at kvaliteten, ressursene og de andre forutsetningene er dekket, slik at dette oppnås.

Men hvordan skal du velge hvilken bedriftshelsetjeneste som er riktig match for din bedrift?

Listen over godkjente bedriftshelsetjenester er lang, og det kan være vanskelig å vite hvor du i det hele tatt skal begynne å ta fått på oppgaven med å velge. Heldigvis for deg har vi skrevet en artikkel som gir deg et utgangspunkt når du skal velge deg en bedriftshelsetjeneste.

Les: 5 ting du bør tenke på ved valg av bedriftshelsetjeneste

 

Hva kan bedriftshelsetjenesten gjøre for din bedrift?

Det er lett at fokuset faller på det lovpålagte med det å ha en bedriftshelsetjeneste. Derfor kommer ikke alltid fordelene ved å ha – og bruke – bedriftshelsetjenesten, så godt frem.

Derfor har vi skrevet et innlegg som forteller deg litt mer om fordeler med å ha en bedriftshelsetjeneste.

Les: 7 fordeler ved å ha en bedriftshelsetjeneste

 

LAST NED GRATIS INFOGRAFIKK: 8 krav til internkontrollen

Publisert 19.04.2022
Simon Olsen
Simon Olsen
Simon er kommunikasjonsrådgiver i Grønn Jobb. Han har en mastergrad i samfunnskommunikasjon fra UiA og lager blant annet innhold til fagbloggen vår.

Relaterte innlegg

Bli med på innsiden av en bedriftshelsetjeneste [Videoinnlegg]

– Det er helt fantastisk å være ute og se at du kan bidra og hvor glade kundene blir når de får hjelp, forteller Ann Kristin Røssel. 

Leder eller ansatt – hvilken side er bedriftshelsetjenesten på?

Noen ganger kan det oppstå usikkerhet eller spørsmål rundt hvilken rolle bedriftshelsetjeneste skal ha inn mot arbeidsmiljøet. Er bedriftshelsetjenesten på leder eller ansatt sin side?

Stress på jobb: Hva er kravene til leder og hva kan ansatt gjøre?

Stress på jobb – hvordan takler jeg det? Både ledere og ansatte må gå balansegangen mellom positivt og negativt stress. Arbeidsrelatert negativt stress er blant de største utfordringene for helse og sikkerhet på jobb. Som leder har du også stor påvirkningskraft på om de ansatte opplever stress eller ikke. Men hva krever loven at leder gjør? Og hva kan man som ansatt gjøre dersom man opplever dette? Det svarer vi på her! 

Trenger du en
bedriftshelsetjeneste?

Vi er en av landets ledende bedriftshelsetjeneste og dekker alle fylker i Norge.

Dekk det lovpålagte kravet på 1-2-3 med vårt medlemskap.

Se pris på basis medlemskap