Alle innlegg

Visjonen bak Fagbank

Som du kanskje har fått med deg har vi lansert Fagbank. I denne artikkelen intervjuer vi daglig leder i Grønn Jobb, Dan Mario Røian, om Fagbank og hva som er visjonen bak. Følg med!DMR - Portrett 950px

Daglig leder i Grønn Jobb – Dan Mario Røian

 

Hva er visjonen bak Fagbank?

– Nå kom jo Fagbank som et resultat av den krisen vi er i. Forhistorien til hører med, så den må jeg ta. Når coronakrisen kom og på en måte snudde verden opp ned over natta så har jeg hele tiden innstilt meg på at det vil komme muligheter. Man blir på en måte tvunget til å spørre seg selv "hva kan vi gjøre annerledes?" Denne tiden her tvinger oss også veldig til å se på verdien vi leverer til markedet. Det har vært det store fokuset, fra min side, forteller Dan Mario, før han påpeker videre:

– Spørsmålet jeg har stilt meg der er hvor mye verdi kan vi klare å levere ut – på en enkel måte?

Han forteller at bitene, etter en del pusling og tenking, begynte å falle på plass. Engasjementet lar seg ikke skjule når han forteller om visjonen og målet med Fagbank.

– Da er jo visjonen først og fremst i Grønn Jobb Fagbank å gi utrolig høy verdi til brukerne. Det er egentlig visjonen og målet med Fagbank. 

For å illustrere hvordan det hele fungerer, maler han et tydelig bilde ut ifra en annen aktør som mange kjenner til.

– Her skal vi hele tiden levere mye mer verdi per krone, om man skal tenke sånn, enn det man ellers oppnår i markedet. Litt det samme som når Netflix la ned alle videoutleiestedene i landet. Litt av det samme prinsippet, men kanskje ikke så voldsomt. Det er greia. 

– Det å tørre å levere mer for mindre, og satse på volum, sier Dan Mario.

 

Han forteller videre at de ansatte virkelig har stått på – og fortsetter å legge ned en enorm innsats – i innføringen av Fagbank.

– Visjonen er en del av bildet, men jeg må få lov å nevne de ansattes innsats i prosessen rundt Fagbank. Den har rett og slett vært fenomenal. Som selskap har vi klart å mobilisere utrolig hurtig for å både skape løsningen, men også gjennomføre den ut i praksis i alle ledd av bedriften. Her har virkelig alle i virksomheten vist at vi presterer i motgang! Det lover jo godt også for kundene våre.

 

Andre artikler om Fagbank:

Vi har lansert Fagbank.no!

Hva er Fagbank.no?

 

Du nevner at Fagbank grodde ut fra behov vi har sett i denne krisen?

– Det har kommet utrolig mange spørsmål til bedriftshelsetjenesten. Blant annet angående smittevern, permitteringer og masse andre forskjellige temaer.

Det finnes i dag konkurrenter på blant annet oppslagsverk og fagtelefon, forteller Dan Mario. Men det er bare en liten del av tjenesten. Med Fagbank skal du få mye mer med i tjenestetilbudet, og tilbudet skal kontinuerlig forbedres. 

– Hele tiden skal vi stille oss spørsmålet: "Hvordan kan vi gi enda mer?" Uten at det nødvendigvis skal bli nye produkter som det skal settes egne priser på. Egentlig bare overlevere med volum, spesielt i starten. Vi kommer til å holde et høyt tempo og bruke mye ressurser på denne løsningen og produktet for å få det opp til et enormt godt nivå, som ikke finnes i dag, forteller lederen i Grønn Jobb.

På spørsmål om hvordan idéen kom til, svarer Dan Mario at det i utgangspunktet ikke er en ny idé, men en ny pakketering av eksisterende tjenester i Grønn Jobb. Tilbudet skal bygges på, og det satses blant annet på video og praktisk informasjon.

– Vi vet jo også at det har vært mye spørsmål, der en type plattform som Fagbank hadde vært utrolig kjekt å ha.  Det utfordret oss til å finne på noe. Etter hvert så falt jo puslespillet på plass. 

New call-to-action

For det er et innholdsrikt "puslespill" som kundene av Fagbank får tilgang til. Dan Mario forteller at det er mye mer enn bare oppslagsverk og fagtelefon som er inkludert i Fagbank. Noen av kundene tror nesten ikke at det er sant. 

– I denne løsningen har vi også lagt til at kundene av Fagbank også får tilgang til alle våre kurs. Det vil si etablerte videokurs, nye videokurs som kommer, enkeltstående videoopplæring som ikke er kurs og deltakelse ved fysiske kurs – alt i pakken du får som bruker av Fagbank. 

– Det spørsmålet vi hører mest fra kunden om dagen er faktisk at det er for godt til å være sant. Men det er sant! sier Dan Mario

 

Hva får man med Fagbank?

– Du får først og fremst tilgang til det som er Fagbank.no, der er det et oppslagsverk innenfor mange forskjellige temaer. Blant temaer innenfor HMS, HR, ledelse og så videre, uten å gå helt i detalj. 

– Der finner du masse nyttig informasjon for å løse hva som er reglene opp imot, og så videre. Du får også støtte gjennom å ringe fagtelefonen som går rett til våre fageksperter på akkurat det området som du lurer på, når du lurer på det, sier Dan. 

Han forteller at her dukket spørsmålet opp, om hva mer kan vi gjøre for å heve verdien kunden får. Da ble svaret blant annet kurs, videolæring, videokonsultasjoner og mer.

– Vi har lagt på en del kurs. Blant annet HMS-kurs for ledere og verneombudskurs. Førstehjelpskurs lager vi nå. Ergonomikurs har vi akkurat lagt inn. Vi har bransjekurs som stillaskurs og fallsikringskurs, og vi skal holde varmearbeiderkurs. Vi holder kurs i en rekke forskjellige formater også: live webinarkurs, videokurs, fysisk oppmøtekurs (når ting åpnes som normalt), kursmoduler med kapitler, kursbevis og den biten, minikurs på 30-45 minutter. 

Videre forteller han at det også lages temavideoer på forskjellige fagområder. Slik at man kan se mindre videoserier for å kjøre litt raskere og mer spesifikk kompetanseheving, fremfor at alt ligger inne i kurs på mange timer.

– Vi har også lagt inn legekonsultasjon, siden vi har bedriftshelsetjeneste. Så for de som er kunde av Fagbank er det mulig å booke 20 minutters digital legekonsultasjon og da koster deg deg ingenting ekstra. Det er en del av pakken. Samme med fysioterapeut.

Det stopper heller ikke der, påpeker Dan Mario. Grønn Jobb har vært effektive i å få Fagbank opp på en god måte for kundene, i et hurtig tempo. Nå begynner den videre jobben med både volum og kvalitet, sier han, og påpeker fremoverlent:

– Fagbank skal bli markedets beste løsning for det vi leverer. 

 

Hvis du skal oppsummere; hvorfor er Fagbank så bra, hvordan skiller det seg ut?

–Det som skiller Fagbank først og fremst er at vi er opptatt av å ha én pris og du får alt inne i den prisen. Det er den største forskjellen. Beste sammenligningen er Netflix, for det kjenner alle til. Du betaler en sum i måneden, og da har du tilgang til alt innholdet deres når du vil og hvor du vil. Vi skal ha litt det samme prinsippet. Det vi også gjør er at vi hele tiden jobber med å gjøre den prisen mer verdt det, slik at kundene opplever at "her får jeg hele tiden mer, uten å ha betalt mer". Den opplevelsen i seg selv synes jeg er veldig spennende. 

 

Har du noe å dele om hva som kommer til å komme i Fagbank?

– Dette skal bli plattformen som gir deg svara på det du trenger, og vi kommer også til å lytte på kundenes behov når vi beveger oss fremover i tiden som kommer, forteller Dan Mario og avslutter:

Med Fagbank får du svaret, når du har spørsmålet

Simon Olsen
Simon Olsen
Simon er kommunikasjonsrådgiver i Grønn Jobb. Han har en mastergrad i samfunnskommunikasjon fra UiA og lager blant annet innhold til fagbloggen vår.

Relaterte innlegg

Tilbakeføring etter corona: Vi må være bevisste på smittevern

Hva er månedens mening? – Min mening denne måneden er at vi må være bevisste i tilbakeføringen til normaltilstand etter coronaperioden. 

Humor er bra for arbeidsmiljøet

Humor på jobb er ofte noe mange mener er viktig for at det skal skapes et godt psykososialt miljø på jobb. God og positiv humor er en medvirkende årsak til at ansatte skal trives på jobb. Skrevet av Petter Strandli

Visjonen bak Fagbank

Som du kanskje har fått med deg har vi lansert Fagbank. I denne artikkelen intervjuer vi daglig leder i Grønn Jobb, Dan Mario Røian, om Fagbank og hva som er visjonen bak. Følg med!