Fagblogg

 Tips og forklaringer om HMS, arbeidsmiljø og ledelse.
Alle innlegg

Tilbake på jobb etter ferien? Slik kickstarter du arbeidsmotivasjonen

Det er første arbeidsdag etter juleferien. Du kjenner den gode stemningen allerede i korridoren. Folk er fulle av energi og du merker iveren folk har til å snakke om de gode ferieopplevelsene. Kanskje er du også litt mettet på familie, juleribbe og julefeiring.

Arbeidsmotivasjon_DU leseropplevelse

Det er kjedelig at ferien er over. Men det er også noe meget behagelig med å komme tilbake til hverdagen, til nye impulser og andre rutiner. I tillegg er det nytt år, og nye muligheter.

 

Men i år blir det litt annerledes. Man skal kanskje ikke tilbake til en fysisk arbeidsplass. For mange er det tilbake til «hjemmekontor-hverdagen». Tilbake til usikkerhet, tilbake til enda et «annerledes-år». Hva gjør man da for å motivere seg selv til å gripe fatt i nytt år? Her er 7 nyttige tips.

 

Les også: Om å skape arbeidsglede ved hjemmekontor

 

1. Planlegg for det usikre – sett deg noen hårete mål og tenk nytt

 

Arbeidsmotivasjon_DU leseropplevelse2

Som om ikke det var nok å sitte på hjemmekontor siden mars 2020, så skal man nå ta fatt på enda et år med hjemmekontor preget av usikkerhet. Hvordan skal man motivere seg selv til nok et år med joggebukse og finskjorte – hjemme i egen stue?

Et godt råd er å ikke la den usikre tiden skremme deg. Bestem deg heller for at 2021 er året hvor du blir den personen du ønsker å bli, både privat og profesjonelt. Dette både for å holde motivasjonen oppe gjennom året, men også for å sikre at du er en attraktiv arbeidstaker.

 

2020 var året for hjemmekontor og året hvor man måtte venne seg til å stå i usikkerheten. Erfaringene vi har tatt med oss i sekken fra 2020 er en stor fordel i år.

 

Det er mulig å planlegge for det usikre og mentalt forberede seg for et mulig turbulent år. I slike tider er det viktigere enn noen gang å investere i seg selv. Hvordan kan du som leder eller ansatt sikre at du står støtt i usikre tider?

Det handler om å investere i seg selv. Bruk tiden på å få til noe, eller utrette noe du ikke trodde du skulle få til. Gjør deg selv bedre ved å sette deg noen hårete, men realistiske mål og tenk kreativt. Våg å gå nye veier eller prøve noe nytt, til tross for usikkerheten.

Ta med deg erfaringene og forutsetningene fra 2020, og la året 2021 være året du virkelig turte å ta sats.

Kanskje ønsker du å lære deg noe nytt, eller bli god i et bestemt fagområde? Eller hva med å ta et nettkurs eller se en TEDTalks?

 

Les også: Hva er HMS-kurs?

 

Å sette tydelige mål gir ofte en indre drivkraft til å nå eget mål. Uansett hva du bestemmer deg for, så sørg for å skap en trygghet for deg selv i denne utryggheten.

 

2. Start arbeidsdagen med en enkel arbeidsoppgave

Arbeidsmotivasjon_DU leseropplevelse3Dette har du kanskje hørt før, men det skjer noe magisk når man bare «hopper i det». Den første dagen etter juleferien er det ofte tungt å starte opp igjen med arbeidet. Da kan det være lurt å 

starte med en enkel oppgave, bare for å få hjernen i gang.

Har du for eksempel noen arbeidsoppgaver som er ren rutine? Start med det. Effektivt arbeid skaper mestringsfølelse, og denne mestringsfølelsen skaper i sin tur motivasjon.

Når man kommer i gang, er det lettere å motivere seg selv til å ta fatt på større og mer kompliserte oppgaver.

 

Les også: 4 tips til hvordan du som leder kan motivere dine ansatte

 

3. Ta tak i en utfordring du hadde før du tok ferie

Arbeidsmotivasjon_DU leseropplevelse4Har du noen utfordringer eller noen tøffere arbeidsoppgaver du valgte å vente med til nyåret? Nå er tiden inne for å ta opp tråden igjen.

Etter en god ferie har man gjerne fått koblet ut hodet og ser kanskje ting med nye øyne. Klarer du å knekke koden på denne utfordringen vil det gi deg en ny giv. Kanskje du også får motivasjon til å skape noe nytt i år?

 

4. Behold kontakten med kollegene dine – eller ring en venn

Arbeidsmotivasjon_DU leseropplevelse5Når man kommer tilbake fra ferie er man ofte utsultet på den kollegiale kommunikasjonen man får på jobb. Men hva når man ikke har en fysisk plass å møte kollegaene sine på etter ferien?

Motivasjon kommer ofte i samhandling med andre. Du skal ikke kimse av vitamininnsprøytningen du får gjennom en prat med folk som oser av både positivitet og energi. Kontakt og sosial tilhørighet med andre mennesker kan i seg selv skape motivasjon.

Så selv om du sitter på hjemmekontor betyr det ikke at du trenger å isolere deg fullstendig. Hva med å invitere til en uformell mandagskaffe over Teams?

Snakk med kollegaene dine digitalt, og bruk de til å diskutere hvordan dere skal løse en bestemt oppgave, eller for å feire viktige milepæler. Eller så kan du rett og slett ringe din beste venn?

201112_stockfoto_ansettelse-4_godt arbeidsmiljø_hyggelig prat_god stemning_ansatt_arbeidstaker

Les mer: Hjemmekontor: Slik leder du de ansatte på hjemmekontor

 

5. Ta deg gode pauser og kom deg ut i dagslys

Arbeidsmotivasjon_DU leseropplevelse6Ferie er en eneste stor pause. En lang pause fra arbeidet. Og den pausen er så viktig for å opprettholde arbeidsglede og motivasjon. Den tiden man er vekk fra jobben gir oss pusterom og en mental pause.

 

På samme måte trenger hjernen vår noen mini-ferier i løpet av arbeidsdagen for å kunne prestere godt. Forskning har vist at hvis man er flink til å ta hyppige pauser er man også mer effektiv.

Dersom man ikke tar hyppige pauser, faller konsentrasjonen, kreativiteten og produktiviteten og man får gjort mindre. En pause gir deg mulighet til å koble bort kognitivt krevende oppgaver, for så å vende tilbake med fornyet kraft.

 

På vinterhalvåret er det også ekstra viktig å komme seg ut, for å få påfyll av det verdifulle dagslyset. Så hvorfor ikke kombinere pausen med en frisk spasertur ute i kulden?

Les også: Øvelser til hjemmekontoret – fysioterapeuten viser deg

 

6. Skap klare rutiner som skiller jobben og hjemme

Arbeidsmotivasjon_DU leseropplevelse7Rutiner er en viktig del av menneskers liv. Alle har noen form for rutine. Før du legger deg hører tannpussen liksom bare med. Du tenker ikke, du bare gjør det. Den vanen er så innarbeidet at den nesten «sitter i kroppen». Det er den effekten vaner har på oss mennesker. Det er altså en handling som skjer på automatikk.

Denne effekten kan du dra nytte av på hjemmekontoret. Hold på hverdagsrutinene du vanligvis gjør når du drar på jobb. Stå opp, spis frokost, puss tennene, gre håret, ta en dusj og kle på deg. Du trenger ikke ta på deg full dress, men på denne måten signaliserer du til hjernen at det er på tide å jobbe. 

På samme måte må du signalisere til hjernen når det er på tide å avslutte arbeidet. Derfor kan det være lurt å gjøre det til en vane å ha et fast rom du jobber i, og la jobben bli der. Når du «drar hjem» for dagen, så skriv opp det du må huske på til dagen etter, og lukk døren.

Lys-pa-hjemmekontor

Det kan også være greit å ha en fast rutine for hva du gjør etter jobb. Dette kan være alt fra å starte på middagen, gå en tur med hunden eller sette på en klesvask. Da blir det lettere å skille jobben fra hjemme.

 

Les også: God belysning på hjemmekontoret - dette er tingene du bør tenke på

 

7. Bytt lokasjon en dag – et miljøskifte kan gjøre underverker

Arbeidsmotivasjon_DU leseropplevelse8Dagene på hjemmekontor har en tendens til å flyte litt i hverandre. Et miljøskifte kan gjøre underverker for motivasjonen. Noen dager trenger vi å se noe annet enn den samme gamle tapeten på hjemmekontoret.

Nye omgivelser kan ofte gi nye perspektiver og nye impulser. Selv om vaner er viktig, kan det noen ganger være lurt å bryte vanen for å få et lite avbrekk.

Hva med å ha en fast dag i uken hvor du forsøker å gjøre noe nytt? Flytt kontoret inn på kjøkkenet og bruk kjøkkenbenken som stå-pult. Jobb fra det stedet i huset med best utsikt. Har du mulighet til å jobbe fra hytta en dag, så gjør det. Dra i butikken og kjøp deg lunsj – før du starter arbeidsdagen.

201112_stockfoto_ergonomi-3_stående arbeidsstilling_kontorergonomi_hev senk skrivebord_belastningsskader_kontor_arbeid ved dataskjerm

Det er som man sier, forandring fryder.

 

Last ned: sjekkliste for vernerunde

Publisert 04.01.21
Cecilie Henriksen
Cecilie Henriksen
Cecilie er innholdsprodusent i Grønn Jobb. Hun har en bachelorgrad i markedsføring og merkevareledelse fra Høyskolen Kristiania og lager blant annet innhold til fagbloggen vår.

Relaterte innlegg

Slik lager du et HMS-årshjul [+ Gratis årshjulmal]

Når du skal planlegge aktivitetene for HMS er det lurt å bruke et årshjul. Da får du en enkel og grei oversikt over når aktivitetene skal tas opp og gjennomføres. HMS-rådgiver Peter Sund forteller oss mer om HMS-årshjul i denne artikkelen.

Tilbake på jobb etter ferien? Slik kickstarter du arbeidsmotivasjonen

Det er første arbeidsdag etter juleferien. Du kjenner den gode stemningen allerede i korridoren. Folk er fulle av energi og du merker iveren folk har til å snakke om de gode ferieopplevelsene. Kanskje er du også litt mettet på familie, juleribbe og julefeiring.

Hvordan bygge en bedriftskultur som dyrker frem det beste i dine ansatte?

 Bedriftskultur er viktig. En god kultur i bedriften er avgjørende for at din bedrift skal vokse og nå sine mål. Bedrifter som er flinke til å bygge en sterk og tydelig bedriftskultur ser ofte økt motivasjon og trivsel hos sine ansatte – som i sin tur påvirker levedyktighet og omsetning.