Alle innlegg

Om å skape arbeidsglede ved hjemmekontor

Corona-relatert 

I dette innlegget skal vi snakke litt om arbeidsglede på hjemmekontoret. At ansatte har hjemmekontor er relativt vanlig, men etter at myndighetene nå anbefaler de som kan  jobbe hjemmefra om å gjøre nettopp det på grunn av koronaviruset har dette blitt enda mer aktuelt.  

Mange liker å jobbe hjemmefra og er fortrolig med det, mens for andre kan dette være noe nytt og annerledes.

Vi i Grønn Jobb Bedriftshelsetjeneste er opptatt av psykososialt arbeidsmiljø og særdeles arbeidsglede. Vi kan gi mange gode tips om arbeidsglede, men hvordan er muligheten for å oppleve arbeidsglede når man jobber hjemmefra? 

Petter Strandli - Sirkel - Farger - 500x500pxHMS-rådgiver Petter Strandli

 

 

Struktur er viktig for arbeidsglede på hjemmekontoret

Vi har sett på litt på temaet og her gir vi deg noen råd.

I disse koronatider er det ikke sånn at det bare er hjemmekontoret som har blitt innført hos mange. Skoler har blitt stengt og kanskje er også samboer eller ektefelle hjemme. Hos noen spinner barna i sirkler rundt arbeidsområdet i hjemmet, mens andre kanskje får en mye roligere arbeidsdag enn de har på kontoret.

Da er viktig å strukturere en arbeidshverdag som funker, og som gir deg mestringsfølelse fremfor frustrasjon.

 

En god plan for dagen

Det viktigste av alt er å ha en god plan for dagen.

Når man er hjemme, eventuelt sammen med barn eller partner, finnes det mange flere distraksjoner. Noen har kanskje heller ikke en "designert arbeidsplass" hjemme, slik at sofaen eller kjøkkenbenk blir arbeidsplass. Da er det viktig at du etter beste evne lager en struktur for arbeidsdagen. Bruk kalenderen og vit når du skal gjøre hva.

Når skal du jobbe? Når skal du ha pauser?

Hvis strukturen er på plass, så har du gode forutsetninger for å skape arbeidsglede. Hvis du faller bakpå og alt føles ut som et kaos, så er det vanskeligere.

glad-mann-paa-hjemmekontor

Selve arbeidsdagen på hjemmekontor

Arbeidsdagen bør begynne med et digitalt møte.

Det kan for eksempel være over Teams, med din leder og arbeidskollegaer, hvor dere går igjennom arbeidsdagen sammen.

Hva er på dagsorden?

Hva skal gjøres i dag? Det bør kanskje også være et digitalt møte når arbeidsdagen er over. Mest mulig kontakt med dine kollegaer over en digital plattform er både motiverende og hyggelig. Vi tror at leder må være enda tettere på sin oppfølging av sine ansatte når de jobber hjemmefra.

En god kopp kaffe kan gi deg "følelsen av jobb"

Noen sier det er mye lykke i en god kopp kaffe, så liker du kaffe, lag deg en kanne med god kaffe som er klar når du "logger deg inn" på jobb.

Arbeidsplassen

Du bør finne deg en god arbeidsplass, en plass du liker.

Noen liker å jobbe på et type kontor, mens andre liker å arbeide ved kjøkkenbordet. Vi tror det er viktig at du har det ryddig der du jobber.

Rydd bort frokosten og lunsjen når du er ferdig med den. Du bør være bevisst godt arbeidslys og riktig ergonomi.

Disiplin får jobben gjort

Vær streng med deg selv. Det er kanskje enda viktigere når man jobber hjemmefra og flere ting kan forstyrre eller være såkalt "tidstyver". Eksempelvis bør du ikke vaske klær mens du jobber hjemme. Gjør som vanlig og ta dette etter arbeidstid. Du bør lage et tydelig skille mellom når du er på jobb hjemme og når du bare er hjemme.

Endelig kan jeg jobbe i pysjen! Eller...

Vi anbefaler også at du i størst mulig grad ikke jobber i pysjen, men at du tar på deg vanlige arbeidsklær. Dette kan gjøre deg i større grad mentalt tilstede og få deg i jobbmodus.

Et bedre tiltak kan kanskje være å høre på rolig radio eller favorittmusikken i bakgrunnen, så lenge du klarer å konsentrere deg med det på. Det er en hyggelig tiltak som kan få opp både humør og inspirasjon.

Sjekk også ut – Hjemmekontor: Slik leder du de ansatte på hjemmekontor

 

Det sosiale aspektet ved arbeidsglede og hjemmekontor

Enda viktigere er kanskje det å se hverandre, selv bli sett og gi hverandre anerkjennelse.

Hvordan gjør man det når man jobber hjemmefra?

Hva med å ta lunsjen sammen via f.eks. Teams eller Skype? Da kan dere dele historier akkurat som når dere har lunsjen på kontoret. Legg inn med andre ord inn tid til vanlig lunsjprat.

Apropos pauser vil vi anbefale deg at du beveger deg i pausene og strekker på bena dine. Du kan jo for eksempel gjøre disse øvelsene til hjemmekontoret, i løpet av arbeidsdagen. Kanskje gå litt ut for å få frisk luft? Nå er det vår og været er de fleste steder i Norge lyst og vårlig. Det er viktig å bevege seg ekstra når du er hjemme, da du trolig blir sittende mer i ro enn om du er på kontoret. 

Vil dere ta bruken med Teams, Skype eller lignende plattform litt lenger? Hva med å ha lønningspils via en digital plattform? Det kan være et godt tiltak.

 

Hold deg til frisk frukt, kaldt vann og grønnsaker

Frisk frukt i kombinasjon med kaldt friskt vann gjør det lettere å konsentrere seg.

Vi i Grønn Jobb Bedriftshelsetjeneste er i en tro om at det gjør det triveligere for deg på jobb og av den grunn tenker vi at det samme vil kunne skje hjemme og på ditt hjemmekontor.

Noen friske planter vil nok også kunne bidra til positivitet i ditt hjemmekontor. Vi tror det er lurt å unngå for mye sjokolade og andre fristelser som kan være i skap eller kjøleskap hjemme. Dette på tross av at det kan skape kortvarig «arbeidsglede».

 

Vitsestafett

God og morsom humor er alltid viktig. Hva om dere ansatte lager en type vitsestafett via epost hvor dere utfordrer hverandre til å dele morsomme historier eller vitser?

Slikt kan muntre opp i en hektisk hverdag.

 

Dette var noen tips, vurder dem, hva tenk over om noe kan passe for deg.

Ha et trivelig og arbeidsgledesfylt hjemmekontor!

 

Har du spørsmål til oss i Grønn Jobb Bedriftshelsetjeneste? Du kan ta kontakt med oss her for spørsmål eller bistand.

Petter Strandli
Petter Strandli
Petter Strandli er HMS-rådgiver. Han har spesielt mye og god erfaring innen temaet arbeidsglede, som han brenner for.

Relaterte innlegg

7/7 Ferie-serie: Spørsmål og svar | Ferie

I syvende og siste innlegg i vår serie om ferie besvarer vi en rekke spørsmål som dukket opp i forbindelse med vårt webinar om ferie.  Få tilgang til hele webinaret: Dette må ledere vite om ferie

6/7 Ferieplanlegging og god personalpolitikk

Sjette artikkel i vår artikkelserie handler om ferieplanlegging og god personalpolitikk. Denne delen holdes av Rebecca Skauge, HR-sjef i Grønn Jobb.

5/7 Ferie-serie: Ferie i oppsigelsestiden

Dette er femte artikkel i bloggserien om ferie. I denne artikkelen tar vi for oss ferie i oppsigelsestiden. Hvilke regler gjelder her?