Logg inn
 
 
 Tips, oppdateringer og nyheter om alt innen HMS og ledelse.
Alle innlegg

Hverdagsaktivitet beskytter hjertet ditt

Ta vare på hjertet ditt:

Du sitter kanskje mye i jobben din? Har ikke tid til å trene, sier du? En studie fra Sverige viser at hverdagsaktivitet med lav intensitet kan gjøre mye for å redusere din risiko for hjertesykdommer, skriver HMS-magasinet.

 

Har hverdagstrim noen effekt?

Det har vært mye omdiskutert om man oppnår en helseeffekt for hjerte- og karsykdommer av aktivitet med lav intensitet. Studien fra Karolinska Institutet i Sverige viser derimot at man oppnår god helseeffekt bare av å «bevege på seg litt». Hvis du bytter ut en halvtime daglig sitting med hverdagsaktiviteter kan du senke risikoen for dødelige hjertesykdommer med 24 prosent.

Eksempler på hverdagsaktiviteter kan være at du står, går eller gjør husarbeid.

 

Sitter du mye?

Hvis du har en jobb hvor du sitter mye bør både ledelse og ansatte gjøre det de kan for å fremme helsetiltak. Som vi har skrevet om i innlegget under, er det sjefen som må reise seg først (eller legge til rette) for at ansatte ikke skal bli for mye stillesittende. Ergonomiske tiltak som ståpulter eller en felles 10-minutters veiledet strekksesjon i løpet av arbeidsdagen kan gjøre mye. Tiltak til bedre ergonomi kan en fysioterapeut fra bedriftshelsetjenesten hjelpe med.

Les: Sjefen er sentral for å senke sittetiden

Selv kan du gjøre små tiltak som å ta korte avbrekk i løpet av arbeidsdagen og reise deg opp. Forsøk å bruke printeren lengst unna!


illustrasjon av et hjerte i en hånd som symboliserer at vi holder vår egen helse.png

 

Studien viser

Studien viser at jo høyere intensitet aktiviteten har, jo lavere blir risikoen for å utvikle og dø av hjerte/karsykdommer.

Vi har en laget en listeoversikt:

Aktivitet i minutter Intensitet Risikoreduksjon
30 min Lav 24 %
10 min Moderat/intens 38%
30 min Moderat/intens 77%

 

Du synes kanskje det er kjedelig å beine av gårde 30 minutter++ hver dag? Nå vet du at alle monner drar, og små grep i hverdagen bidrar til å beskytte hjertet ditt det også. For å forbedre de ergonomiske tilstandene på kontoret kan du for eksempel be om hjelp fra en bedriftshelsetjeneste. Dette kan du lese mer om på vår temaside for bedriftshelsetjeneste: Ergonomiske forhold

 

 

Kilder:

http://hmsmagasinet.no/hverdagstrim-gir-uante-helsegevinster

https://www.dovepress.com/articles.php?article_id=36549

Simon Olsen
Simon Olsen
Kommunikasjonsrådgiver

Relaterte innlegg

Frisk blir Grønn Jobb Bedriftshelsetjeneste

Frisk Bedriftshelsetjeneste AS endrer nå navn til Grønn Jobb Bedriftshelsetjeneste AS. Navnebyttet følger som en del av Grønn Jobb sin satsing for å bli en totalleverandør innen HMS, HR og bedriftshelsetjeneste (BHT). Grønn Jobb BHT kommer til å fortsette å tilby sine tjenester som normalt. Sammen har vi mål om å gjøre ting enda enklere og bedre for deg som kunde.

Hva er psykososialt arbeidsmiljø?

Dette hørtes da ut som noe alvorlige greier, tenker du kanskje nå. Ja, psykososialt arbeidsmiljø er en munnfull, men innholdet i ordet trenger ikke være så vanskelig å forstå. Kort forklart menes de sosiale og psykologiske forholdene vi opplever på jobben. Hva vil dette si, og ikke minst hva betyr dette for deg i ditt arbeid med HMS?

Godt arbeidsmiljø – Slik kan du bidra

Godt arbeidsmiljø er noe vi alle kan bli bedre på. Dårlig kommunikasjon? Unødvendig negative tilbakemeldinger? Frustrasjon? Overdreven ytring av frustrasjon? Kjenner du deg igjen? Alle har sin egen kultur på arbeidsplassen, men det er likevel ting vi alle kan forbedre oss på. Godt arbeidsmiljø handler om å bygge en positiv og engasjerende kultur på arbeidsplassen. Her kan alle bidra!