Logg inn
 
 
 Tips, oppdateringer og nyheter om alt innen HMS og ledelse.
Alle innlegg

Hverdagsaktivitet beskytter hjertet ditt

Ta vare på hjertet ditt:

Du sitter kanskje mye i jobben din? Har ikke tid til å trene, sier du? En studie fra Sverige viser at hverdagsaktivitet med lav intensitet kan gjøre mye for å redusere din risiko for hjertesykdommer, skriver HMS-magasinet.

 

Har hverdagstrim noen effekt?

Det har vært mye omdiskutert om man oppnår en helseeffekt for hjerte- og karsykdommer av aktivitet med lav intensitet. Studien fra Karolinska Institutet i Sverige viser derimot at man oppnår god helseeffekt bare av å «bevege på seg litt». Hvis du bytter ut en halvtime daglig sitting med hverdagsaktiviteter kan du senke risikoen for dødelige hjertesykdommer med 24 prosent.

Eksempler på hverdagsaktiviteter kan være at du står, går eller gjør husarbeid.

 

Sitter du mye?

Hvis du har en jobb hvor du sitter mye bør både ledelse og ansatte gjøre det de kan for å fremme helsetiltak. Som vi har skrevet om i innlegget under, er det sjefen som må reise seg først (eller legge til rette) for at ansatte ikke skal bli for mye stillesittende. Ergonomiske tiltak som ståpulter eller en felles 10-minutters veiledet strekksesjon i løpet av arbeidsdagen kan gjøre mye. Tiltak til bedre ergonomi kan en fysioterapeut fra bedriftshelsetjenesten hjelpe med.

Les: Sjefen er sentral for å senke sittetiden

Selv kan du gjøre små tiltak som å ta korte avbrekk i løpet av arbeidsdagen og reise deg opp. Forsøk å bruke printeren lengst unna!


illustrasjon av et hjerte i en hånd som symboliserer at vi holder vår egen helse.png

 

Studien viser

Studien viser at jo høyere intensitet aktiviteten har, jo lavere blir risikoen for å utvikle og dø av hjerte/karsykdommer.

Vi har en laget en listeoversikt:

Aktivitet i minutter Intensitet Risikoreduksjon
30 min Lav 24 %
10 min Moderat/intens 38%
30 min Moderat/intens 77%

 

Du synes kanskje det er kjedelig å beine av gårde 30 minutter++ hver dag? Nå vet du at alle monner drar, og små grep i hverdagen bidrar til å beskytte hjertet ditt det også. For å forbedre de ergonomiske tilstandene på kontoret kan du for eksempel be om hjelp fra en bedriftshelsetjeneste. Dette kan du lese mer om på vår temaside for bedriftshelsetjeneste: Ergonomiske forhold

 

 

Kilder:

http://hmsmagasinet.no/hverdagstrim-gir-uante-helsegevinster

https://www.dovepress.com/articles.php?article_id=36549

Simon Olsen
Simon Olsen
Kommunikasjonsrådgiver

Relaterte innlegg

Høy temperatur på arbeidsplassen: kan jeg dra hjem?

Du jobber, men kjenner at det koker i toppen. Det er vanskelig å konsentrere seg eller prestere på samme nivå. Det er faktisk uutholdelig varmt. Så melder spørsmålet seg: "kan jeg dra hjem?"

Tilsyn 3/3: Etter tilsynet - slik håndterer du reaksjoner

Hvor mange tilsyn var det egentlig i 2017? Og hvor mange fikk reaksjoner? I tredje og siste del av vår bloggserie om tilsyn skriver vi om reaksjoner du kan få etter et tilsyn. Vi gir deg også noen tips til hvordan du kan håndtere reaksjonene.

Tilsyn 2/3: Underveis i tilsynet

I del 2 av 3 i vår bloggserie om tilsyn forteller vi deg hva som skjer underveis i tilsynet og gir deg noen tips til hva du selv kan gjøre for å lande mykest mulig etter tilsynskontrollen.