Logg inn
 
 
 Tips, oppdateringer og nyheter om alt innen HMS og ledelse.
Alle innlegg

Gjennomfør en arbeidsplassvurdering før en eventuell investering

– Gjennomfør en arbeidsplassvurdering før en eventuell investering, mener Oddbjørn Hasle-Finstad, HMS-rådgiver i Grønn Jobb. Det forteller han i Månedens mening.

Episoden kan du se her:

 

Vi har også flere episoder av Månedens mening du kan se her, eller sjekk ut episodene i podkastformat her.

 

Arbeidsplassvurdering fører til riktige hjelpemidler og bedre investeringer

– Meningen min er i utgangspunktet basert på følgende: Når folk enten står i fare for å være sykemeldt, eller er sykemeldt og skal tilbake i jobb, eller opplever plager, eller vanskeligheter med å gjennomføre arbeidsoppgavene sine på grunn av arbeidsutstyr, så er det lett for at man hopper rett til å kjøpe nye hjelpemidler eller nytt arbeidsutstyr – før man i utgangspunktet har gjort en kartlegging av individuelle behov, utførelsen av arbeidsoppgaven, og så videre, sier Oddbjørn.

En god løsning kan være å få en fagperson involvert slik at man gjør de rette valgene.

– Da mener jeg at det er en god investering å få en fysioterapeut eller ergoterapeut til å komme og vurdere arbeidsoppgavene og utførelsen av arbeid ut ifra de fysiske forutsetningene hvert enkelt individ har. Kanskje få litt veiledning der. Jeg sier ikke at det er feil å kjøpe hjelpemidler, men da vet man at man får riktig hjelpemiddel når man først gjør en investering, sier Oddbjørn, før han fullfører:

– Slik at man ikke kjøper en ny kontorstol eller et nytt løfteredskap til 15 000 kroner fordi det er det som er best i butikken, men man finner det som er best egnet til formålet. 

 

Hva er arbeidsplassvurdering?

– En arbeidsplassvurdering er i utgangspunktet en undersøkelse av arbeidstakeren i arbeidsmiljøet sitt. Man vurderer hvilke arbeidsoppgaver man utfører, hvordan man utfører dem og hvilket arbeidsutstyr man bruker. Aller oftest så gjør vi også en liten funksjonsvurdering fordi det ligger en funksjonsbegrensning. For eksempel en vond skulder eller en vond rygg som bakenforliggende for hvorfor man skal gjennomføre en arbeidsplassvurdering, forklarer HMS-rådgiveren.

 

Hva får man ut av det å ta en arbeidsplassvurdering?

– Når man gjennomfører en arbeidsplassvurdering så kan resultatet være at man rett og slett bare blir mer kjent med det arbeidsutstyret man har. Man finner ut hva som overbelaster, irriterer eller forårsaker symptomer man opplever. Det kan være korrigering i arbeidsteknikk eller veiledning i forhold til egentrening. Det kan være veiledning i forhold til pauser og avbrekk, sier Oddbjørn.

Det er større sannsynlighet for at man tar de riktige valgene og ender opp med noe som har en effekt mot det man prøver å fikse eller forebygge.

– Som et annet resultat kan man sitte igjen med et hjelpemiddel, men et som er et riktig hjelpemiddel. Er det fordi man har harde underlag på gulvet og går og står mye, så kan det være lett å kjøpe og tenke at vi kjøper en mykere matte som vi kan stå og gå på, så kan det godt hende at utfordringen er at man står og lener seg mye på en fot. Det man hadde trengt er en balansepute, eksempelvis. Eller bare veiledning i ha jevn vektfordeling, ikke stå og heng på en hoft, opplyser Oddbjørn.

 

Hvorfor skal man gjøre denne vurderingen før man går til innkjøp?

Det er mange ting å tenke på når det kommer til å gjøre de rette tiltakene for arbeidstakeren. Derfor kan de være greit å få en vurdering fra noen med kompetanse på området.

– Det er fordi vi har individuelle behov og det kan være greit å få noen trente øyer til å hjelpe til med å vurdere behovet. Tilbake til akkurat det jeg sa, er det vond rygg så kan det være lett å tenke at jeg trenger en ny stol. Men så kan det godt hende at man skal korrigere skjermhøyden eller korrigere høyden på pulten eller plassering av tastatur og dokumentholder på pulten, fordi det påvirker sittestillingen vår. Det kan godt hende at det å justere enten dybden eller høyden på korsryggstøtten og den stolen man har er mer enn tilstrekkelig tiltak. Det kan godt hende at man skal ha litt egentrening og litt målrettet egentrening i forhold til hver enkelt der, forteller Oddbjørn og fortsetter:

– På samme måte, hvis konklusjonen er at vi må ha nytt hjelpemiddel, så er det også viktig å vite, hvilket hjelpemiddel er det som er riktig i det tilfellet. Det kan være forskjell i forhold til, er det hjelpemidler i forhold til  håndverktøy, så kan det være grepsstørrelser og vibrasjonsfaktorer. Er det stoler, så kan det være høydejusteringsmuligheter på korsryggstøtte og dybdemuligheter på seteinnstillinger og så videre. Da er det greit om man har gjort en vurdering i forkant som gjør at man treffer de riktige tiltakene i etterkant.

 

Tips for arbeidsplassvurdering

– Tipsene er, står man i fare for å bli sykemeldt eller er man sykemeldt og skal tilbake på jobb, eller hvis man bare opplever vondter og plager i sammenheng med arbeidsoppgaver og arbeidsutstyret man bruker – så søk profesjonell hjelp for å gjøre en vurdering av arbeidsteknikk og arbeidsutstyr. Sørg for at man har god brukeropplæring på hjelpemidlene, fordi det kan være masse hjelpemidler som ligger rundt omkring som antakeligvis hadde gjort kjempegod nytte for seg hvis sluttbrukeren hadde visst hvordan man skal bruke det riktig, sier Oddbjørn.

 

Hvis man ønsker en arbeidsplassvurdering, hvem kan hjelpe deg med det?

– En arbeidsplassvurdering hjelper ofte bedriftshelsetjenesten deg med. Fysioterapeut eller ergoterapeut som er trent til de oppgavene. Man kan kontakte bedriftshelsetjenesten direkte, men man kan også kontakte NAV og få rekvirert en arbeidsplassvurdering av fysioterapeuter som NAV engasjerer. Det kan også være gjennom bedriftshelsetjeneste, avslutter Oddbjørn.

Simon Olsen
Simon Olsen
Kommunikasjonsrådgiver

Relaterte innlegg

Ønsker du å halvere korttidssykefraværet?

Ønsker du å halvere korttidsfraværet i din bedrift?

Gjennomfør en arbeidsplassvurdering før en eventuell investering

– Gjennomfør en arbeidsplassvurdering før en eventuell investering, mener Oddbjørn Hasle-Finstad, HMS-rådgiver i Grønn Jobb. Det forteller han i Månedens mening.

Alt arbeid i høyden er farlig

I denne Månedens mening forteller HMS-rådgiver Oddbjørn Hasle-Finstad at han mener alt arbeid i høyden er farlig. – Det er ikke noen radikal mening, men det er et viktig tema og jeg ønsker å snakke om det litt for å ha det på agendaen, og litt for å opplyse om diverse misforståelser rundt temaet, sier han.