Alle innlegg

Disse tingene bør du vaske i arbeidsmiljøet nå

Corona-relatert 

Nå som vi har smitteutbruddet med Covid-19 og coronavirus er det viktig å være nøye med renholdet. Derfor tenkte jeg å komme med en påminnelse om noen ting i arbeidsmiljøet som er ekstra viktig å vaske godt nå, og gjerne desinfisere.

Hva som bør vaskes er selvsagt avhengig av hvilken arbeidsplass man har, hvor mange som er på jobb og lignende.

Her er noen av tingene jeg ser som hensiktsmessig å vaske, og mange av de vil gå igjen på ulike typer arbeidsplasser.

Øyvind Larseng - b&w stort sirkelDr. Øyvind Larseng | Bedriftslege | Grønn Jobb Bedriftshelsetjeneste

 

 

Det bør vurderes opp i mot hvor ofte det er kontakt på disse flatene. Er det en bedrift med mange ansatte og bedriften er i gang?

Om det er mye trafikk inn og ut, så krever det mer renhold.

 

1.       Dørhåndtak – inngangsdør, kontordører, lager, toaletter

Alle må ta på dørhåndtak for å komme inn og ut. Dette er med andre ord noe alle kommer borti og som kan spre smitte.

Det er også verdt å merke seg at fleste dørhåndtak er i metall. Coronaviruset overlever lenger på metaller. Derfor bør det absolutt vaskes ofte her.

Enkelte steder tror jeg de har innført renholdspersonell som kontinuerlig går og vasker.

Er det trafikk hele dagen holder det ikke bare å sprite av om morgenen. Man må gjøre det oftere, gjerne flere ganger om dagen. For å få til det bør man revurdere rutinene man har.

Har man renholdsavtale, så er kanskje ikke den tilstrekkelig for denne situasjonen og man bør potensielt gjøre endringer slik at renholdet blir i tråd med retningslinjene som nå gjelder.

Tenk praktisk i gjennomføringen. Er det for eksempel en resepsjon, så kan kanskje resepsjonisten vaske av og sprite ned dørhåndtak en gang i timen.

 

2.       Kodelåser/adgangsbokser der man taster inn kode for å komme inn

Her er det mange som må gjennom samme kontaktflate. Man kan oppfordre til å bruke noe annet enn fingeren, slik som for eksempel kulepenn. 

Man kan bruke hansker om man har, for eksempel arbeidshansker og eller yttertøy-hanske.

 

3.       Overflater i resepsjon, fellesområde

Her er det mange innom. Både kunder og ansatte er i kontakt med disse typer fellesområder. Hvis noen hoster eller nyser sånn at det kommer dråpesmitte over på gjenstander vil det være viktig å holde regelmessig renhold på de overflatene som er utsatt for dette. 

Og den potensielle risikoen er jo der, når folk sitter og venter i en periode eller befinner seg i et fellesområde over tid, for at disse hoster eller nyser – hvis de har symptomer.  

 

Fikk du med deg denne: 5 tips for å forebygge smitte i arbeidsmiljøet

 

4.       Arbeidsplassen – kontorpult, PC, tastatur, stoler

Det er kanskje mest viktig hvis man har andre kolleger innom eller deler kontor med andre. Hvis du har en arbeidsplass som kun du bruker, og det ikke kommer kolleger eller kunder innom og det er lukket er det ikke like viktig. 

Det er fort gjort at man drar med seg smitte utenfra og inn på for eksempel tastatur, etter å ha tatt på en overflate, kaffekanne eller annet. Derfor bør man vurdere å rengjøre dette.

Vaske

5.       Mobiltelefon og nettbrett

Denne går opp og ned i lommen mange ganger i løpet av dagen og når vi vet at viruset kan overleve i flere dager er det viktig at man regelmessig vasker av denne. Har man alltid hatt rene hender når denne måtte tas opp?

Dette kan potensielt være en av de største smittekildene siden man tar på den stadig vekk. 

 

6.       Toaletter, vasker

Hos de som har symptomer er det gjerne her man kaster papir man har hostet i, vasker hender og tar på kranen og potensielt overfører smitte til vask, såpedispenser, tørkepapirholder og lignende. 

Her bør det rengjøres minimum daglig, gjerne flere ganger daglig.

 

7.       Spisebord og lunsjrom

Pass også på at man minimerer antall som tar lunsj samtidig og at det holdes avstand mellom de som tar lunsj sammen.

Man sitter gjerne tettere på hverandre i spiserom enn resten av arbeidshverdagen. Mange er gjerne innom i løpet av en dag.

Tenk igjennom punkter der flere er nødt til å ta, slik som stoler, spisebordet, skuffer man tar ut. 

Det kan også være vannkraner og kaffekanner eller kaffetrakter, for eksempel. Dette er noe som de fleste tar på i løpet av arbeidsdagen og bør vaskes ofte nå.

 

 

Bonustips:

Et annet tips er også å ta av ringer, armbånd og klokker når man er i kontakt med andre mennesker. Ringer vet man fra helsevesenet er en stor kilde til smitte, et sted der både virus og bakterier kan gjemme seg selv om håndvask er gjennomført.

 

Relevant lesning: Desinfisering og rengjøring for forebygging av coronavirus

Oppsummering

Det er mange overflater og kontaktpunkter som kan overføre smitte av coronaviruset. Det er derfor viktig å huske på å rengjøres disse oftere nå i denne situasjonen for å hindre smittespredning, i tillegg til at man vasker seg ofte på hendene. Begge flatene må rengjøres, på en måte. 


Husk at Grønn Jobb Bedriftshelsetjeneste bistår med blant annet:

  • Forebyggende tiltak for smittevern
  • Risikovurdering av biologisk smittefare
  • Vi har også rådgivere i Grønn Jobb som kan bistå med permittering, sykemelding, rettigheter og plikter

Du kan ta kontakt med oss her.

Dr. Øyvind Larseng
Dr. Øyvind Larseng
Bedriftslege & Spesialist allmennmedisin

Relaterte innlegg

Ønsker du tips til en bedre medarbeidersamtale?

Føler du som leder at du får lite ut av medarbeidersamtalene? Da er du ikke alene – mange ledere gjør det. Men frykt ikke, det skal nemlig ikke så mye til før medarbeidersamtalen blir et nyttig og effektivt styringsverktøy, både for deg som leder og dine medarbeidere. I dette blogginnlegget gir vi deg våre beste tips til en bedre medarbeidersamtale.

Støy – påvirker det deg i hverdagen?

Lurer du på om støy påvirker din arbeidsplass? Som bedriftshelsetjeneste er vi ofte ute og gjennomfører kartleggingsbesøk og vernerunder på arbeidsplasser. I den forbindelse ser vi ofte på støyforholdene på arbeidsplassen. 

Spørsmål og svar | Når rus- og spillavhengighet blir et arbeidsmiljøproblem

I dette blogginnlegget deler vi noen spørsmål og svar fra webinaret vi holdt, som hadde tema "Når rus- og spillavhengighet blir et arbeidsmiljøproblem".