Fagblogg

 Tips og forklaringer om HMS, arbeidsmiljø og ledelse.
Alle innlegg

7 tips til økt trivsel på hjemmekontor

Det er snart ett år siden hverdagen ble snudd på hodet, og flere tusen ansatte har flyttet kontoret sitt hjem. Nå opplever mange både psykiske og fysiske plager, og mange føler seg isolerte, eller ensomme etter måneder med jobbing på hjemmekontorHer er 7 gode tips for å øke trivselen på hjemmekontoret. 

1. Tenk ergonomi – også på hjemmekontor

Er det slik at ansatte på hjemmekontor har økt forekomst av nakke-, skulder- og ryggplager?

7 tips til økt trivsel på hjemmekontor

Uavhengig av dette, så kan det være greit å kjenne til at tilretteleggingsplikten er lik som når du sitter på et vanlig kontor. Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidsforholdet skal være forsvarlig. Det handler om å tilrettelegge slik at man unngår fysiske og psykiske plager.  

 

Et fint sted å starte er å se på utstyret en bruker. Hvordan sitter dhjemme? Påse at skjermhøyden er riktig i forhold til din sittestilling og sørg for å ha en kontorstol med muligheter å justere setehøyde, samt at den bør gi god støtte i korsryggen. Dette kan bedriftshelsetjenesten hjelpe deg med, for eksempel gjennom en arbeidsplassvurdering. Dette kan enten gjennomføres fysisk, eller for eksempel gjennom en videosamtale 

 

Når vi sitter på hjemmekontor så er vi også litt friere til å ta pauser. Det å bli sittende feil over lengre tid kan gi muskel- og skjelettplager. Det er litt lavere terskel for å gjøre tøy og bøy i egen stue, så bruk den anledningen godt. 

 

Les også: Øvelser til hjemmekontoret – fysioterapeuten viser deg 

 

2. Start arbeidsdagen på hjemmekontor med et kort driftsmøte

7 tips til økt trivsel på hjemmekontor


Et kort driftsmøte på morgenen er en god ting å starte dagen med. På den måten vil alle få en klar
plan for arbeidsdagen sinI tillegg bør leder sette av mer tid til å følge opp de ansatte. Når man sitter på hjemmekontor, har man ikke like god mulighet til å gi felles informasjon. Derfor må leder sørge for at de setter av tid til å snakke med alle de ansatte.  

 

 

Les også: Hjemmekontor: Slik leder du de ansatte på hjemmekontor 

 

3. Sørg for at alle blir sett og hørt – ekstra viktig på hjemmekontor

7 tips til økt trivsel på hjemmekontor

I en hverdag der man sitter mye hjemme, er det viktig at alle blir sett og hørt. Dersom det er en blanding av ansatte fysisk til stede, og på hjemmekontor, bør du vie litt ekstra oppmerksomhet til de som sitter hjemme. Et godt tips er å si en ekstra liten ting om den jobben som blir gjort. Det betyr veldig mye i en hjemme hverdag. Du kan også gjerne invitere til en uformell morgenkaffe med kollegaer over Teams. 

 

Les også: Om å skape arbeidsglede ved hjemmekontor 

 

4. Ha god kontakt med andre arbeidskollegaer – selv om du sitter på hjemmekontor

7 tips til økt trivsel på hjemmekontor


Motivasjon kommer ofte i samhandling med andre
. Så ha kontakt med andre arbeidskolleger, ikke bare med leder. Plukk opp telefonen og ta en god-morgen-samtale med en kollega.

Samtalen trenger ikke å vare i mer enn noen minutter. Det er godt for motivasjonen og er oppkvikkende for resten av hjemmekontorhverdagen.  

 

Les også: Hva er det som skaper trivsel på arbeidsplassen? 

 

5. På hjemmekontor kan ofte jobb og fritid flyte litt sammen

7 tips til økt trivsel på hjemmekontor

Derfor er det viktig å skape rutiner, slik at vi klarer å skille mellom jobb og fritid. Det kan være at vi passer på å ikke sende e-post til hverandre etter klokken 17.00, hvor man forventer et svar samme kveld. Dette vil kunne bidra til å holde en god struktur i hverdagen.  

Hold på de normale morgenrutinene som om du skulle reist på jobb, slik at hodet også er i arbeidsmodus når arbeidsdagen normalt skulle startet . Avslutt arbeidsdagen på samme tid, som om du skulle vært på kontoret 

 

Les også: Slik kickstarter du arbeidsmotivasjonen på hjemmekontoret 

 

6. Opplæring i bruk av det tekniske utstyret på hjemmekontor

7 tips til økt trivsel på hjemmekontor

 

Å få informasjon og opplæring er viktig. Spesielt knyttet til det tekniske utstyret man benytter på hjemmekontor. På den måten kan alle være trygge på å bruke eksempelvis Teams, webkamera og hodetelefoner. Med god opplæring vil ikke den tekniske plattformen bli et hinder i arbeidshverdagen.

 

 

Les også: Dokumentert opplæring – dette er tingene du bør vite 

 

7. snakk om fremtid – hjemmekontor-situasjonen er ikke for all evighet

7 tips til økt trivsel på hjemmekontor

Mange ansatte kan slite med motivasjonen på hjemmekontorDet er viktig å snakke om fremtiden på arbeidsplassen og fremheve at dette ikke er en permanent løsning. Det er viktig å planlegge en vei tilbake til normalen og ha en dialog om dette.  


Eller hva med å planlegge en vei tilbake til «det bedre» med en kombinasjon av det som tidligere var normalt og det som har fungert bra med hjemmekontor? Dette kan være en fin motivasjonsfaktor i seg selv. 

 

New call-to-action

Publisert 11.02.21
Cecilie Henriksen
Cecilie Henriksen
Cecilie er innholdsprodusent i Grønn Jobb. Hun har en bachelorgrad i markedsføring og merkevareledelse fra Høyskolen Kristiania og lager blant annet innhold til fagbloggen vår.

Relaterte innlegg

Hva er en HMS-handlingsplan og hvordan utforme den?

Endelig har du fått satt av tid til å jobbe med HMS, men hvor skal du begynne? Du har kanskje hørt om begrepet HMS-handlingsplan. Det må jo være noe konkret og håndfast å jobbe med. Handling og plan – det passer meg perfekt, tenker du kanskje? Før du hopper ut i arbeidet, bør du først finne ut av hva en HMS-handlingsplan er.  

5 ting som tyder på at du må ta et HMS-kurs

For mange ledere er HMS et uoversiktlig og fjernt begrep – ofte fordi feltet er preget av vanskelige ord, og henvisninger til et hav av lover og forskrifter. HMS handler ikke bare om å ha det hyggelig på jobb, eller å forebygge såkalte «nesten-ulykker». I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg 5 ting som tyder på at du som leder bør friske opp din kunnskap gjennom et HMS-kurs.

7 tips til økt trivsel på hjemmekontor

Det er snart ett år siden hverdagen ble snudd på hodet, og flere tusen ansatte har flyttet kontoret sitt hjem. Nå opplever mange både psykiske og fysiske plager, og mange føler seg isolerte, eller ensomme etter måneder med jobbing på hjemmekontor. Her er 7 gode tips for å øke trivselen på hjemmekontoret.