Alle innlegg

5 tips for å forebygge smitte i arbeidsmiljøet

 Corona-relatert 

Vinterhalvåret er høysesong for sykdom og smitte. Noen enkle grep i arbeidsmiljøet kan bidra til at færre blir syke og sykefraværet holder seg lavt. Det er mange ting dere kan gjøre for å forebygge smitte på arbeidsplassen. Her deler vår bedriftslege, Øyvind Larseng, noen tips for å unngå sykdom og smitte i arbeidsmiljøet. 

Øyvind Larseng - b&w stortDr. Øyvind Larseng

 

Vinterhalvåret er høysesong

I tillegg til at det er tiden hvor flere blir forkjølet eller smittet med influensa, så er mange bekymret for det nye Coronaviruset. Det har akkurat dukket opp i Norge, så det skader ikke å være forsiktig. 

 

Tips for å unngå smitte i arbeidsmiljøet

1. Renhold

Når vi snakker om generelle smittevernsråd, så kommer vi ikke utenom grunnleggende ting som renhold. Det er viktig å vaske kontaktoverflater og  holde toaletter rene. I områder der folk spiser og tar seg mat bør man være nøye.

Renhold er undervurdert.

Man kan jo spørre, hvor ofte og hvor vaskes det? Jeg tror det er sjeldnere enn det man vil vite. 

 

2. Håndhygiene

Skjermbilde 2020-03-04 kl. 19.32.36Det som er aller, aller viktigst er håndhygiene. Man tar i løpet av en dag veldig mange steder. På noen kontorarbeidsplasser bytter man kanskje ofte plasser, eller sitter tett på hverandre, og den type ting. Det gjør det på en måte mer aktuelt å begrense smittemuligheter, enn der man før satt i hvert sitt kontor. Der er man mindre eksponert, i grunn. 

Innenfor håndhygiene kan vi jo nevne noen ting:

  • Normalt skal vanlig håndvask være nok. Da er det viktig å være nøye og vaske rundt hele hånden.
  • Ha antibac tilgjengelig.
  • Holde renholdet godt.
  • Bruk skjeer og gafler til å forsyne seg med

 

3. Hoste/nyse-i papir/armkrok

Skjermbilde 2020-03-04 kl. 19.32.46

Hoste i helst papir. Tidligere har man anbefalt å hoste i armen/albuen. Det bør være reserveløsning hvis ikke man når fram til et papirlommetørkle. Det er jo ikke alltid man rekker frem til papir!

Det er for å hindre at man sprer via nys eller host. Det kan komme ganske langt.

 

4. Være hjemme til man er frisk nok

Et annet tips må være det å holde seg hjemme hvis man er veldig syk. 

Det kommer litt an på hva man er smitta med. Sånn det er i skole og barnehage er det karantene i 48 timer i forbindelse med oppkast og diaré. 

Det kan være overførbart til en arbeidsplass.

I vanlige milde forkjølelser og sånt er det ikke like viktig å holde seg hjemme for å hindre smitte. I løpet av en uke vil man uansett komme i kontakt, i forkjølelsessesongen, og bli utsatt for smitte uansett. Men hvis man har influensa og er medtatt de første dagene, så er det jo som regel de første dagene det smitter mest. Og da er det jo hensiktsmessig å holde seg hjemme i hvert fall en 2-3 dager til det verste er gått over. 

 

5. Vær hensynsfull med å ikke smitte andre

Skjermbilde 2020-03-04 kl. 19.33.29Vær påpasselig med at nå er jeg syk og kan smitte andre. Både i forbindelse med hvor tett man jobber og når man hoster eller nyser. 

Vær flink med håndvask selv. Man tenker at man skal vaske hendene godt fordi det er influensasesong, men når du først er syk er man kanskje ikke så obs på å hindre smitte videre, men det er jo minst like viktig. 

Hvis du går litt og hangler og vet at du er eller kan være smittsom, bør du være litt var på det med avstand til andre mennesker. At du for eksempel sitter på et eget kontor kontra felles kontorløsning. 

 

Oppsummering

Der har du tipsene! Kanskje kjente du til noen av de fra før. Likevel ser man ofte at folk glemmer seg bort eller trenger en liten påminner. Og apropos påminnelse, visuelle virkemidler kan hjelpe til å sette smitte på agendaen, og frisk i minnet hos medarbeiderne. Da kan det å henge opp noen lapper i arbeidsmiljøet med å eksempelvis huske god håndhygiene være et godt tips. 

 

Klikk her for å laste ned gratis PDF med disse 5 tipseneNew call-to-action


Se vår side for  Corona-relaterte  innlegg, ressurser og tips.

 

Dr. Øyvind Larseng
Dr. Øyvind Larseng
Bedriftslege & Spesialist allmennmedisin

Relaterte innlegg

7/7 Ferie-serie: Spørsmål og svar | Ferie

I syvende og siste innlegg i vår serie om ferie besvarer vi en rekke spørsmål som dukket opp i forbindelse med vårt webinar om ferie.  Få tilgang til hele webinaret: Dette må ledere vite om ferie

6/7 Ferieplanlegging og god personalpolitikk

Sjette artikkel i vår artikkelserie handler om ferieplanlegging og god personalpolitikk. Denne delen holdes av Rebecca Skauge, HR-sjef i Grønn Jobb.

5/7 Ferie-serie: Ferie i oppsigelsestiden

Dette er femte artikkel i bloggserien om ferie. I denne artikkelen tar vi for oss ferie i oppsigelsestiden. Hvilke regler gjelder her?