I denne artikkelen skal vi avlive 3 vanlige myter eller misforståelser om bedriftshelsetjeneste. I tillegg får du de svar på hva som faktisk gjelder. Heng på!
Vanlig misforståelse nr. 1:
"Det er størrelsen på bedriften som avgjør om du må ha bedriftshelsetjeneste"
Mange tror at det er størrelsen på bedriften som avgjør om du må ha bedriftshelsetjeneste. Antall ansatte har lite å si for lovkravet.
Det som er avgjørende er risikoforholdene på arbeidsplassen. Jobber du i en bransje med høy risiko er du pålagt bedriftshelsetjeneste, selv om du bare har en ansatt.
Les også: Hva er bedriftshelsetjeneste?
Vanlig misforståelse nr. 2:"En bedriftshelsetjeneste fungerer som et fastlegekontor, bare for bedrifter"
Bedriftshelsetjenesten skal forebygge sykdom og plager på jobben, og ikke behandle en skade som først har skjedd. Bedriftshelsetjenesten er til for å hindre at plager oppstår i utgangspunktet.
Får noen av dine ansatte en skade på jobb, er det fastlege eller legevakt som bør kontaktes. Ønsker bedriften din hjelp med å forebygge skader og ulykker er det bedriftshelsetjenesten du kontakter.
Les også: Hvordan utføres en helsekontroll i din bedrift?
Vanlig misforståelse nr. 3:
"Du dekker lovkravet hvis du kan fremvise en kontrakt med en godkjent bedriftshelsetjeneste"
Nja. Delvis. Kan du fremvise en en gyldig kontrakt med en godkjent bedriftshelsetjeneste, dekker du bare del en av det tredelte kravet om BHT-medlemskap:
Del 2 krever at det foreligger en handlingsplan for hvilke aktiviteter bedriftshelsetjenesten skal hjelpe bedriften din med:
Del 3 er en oppsummerende årsrapport som viser hvilke aktiviteter som faktisk ble gjennomført:
Les også: HMS-regelverk: De viktigste lovene som gjelder for din bedrift
Oppsummert
Der har du det. Nå vet du at det er risikoforholdene i bedriften som bestemmer om dere skal ha bedriftshelsetjeneste, du vet at BHT hjelper dere med å forebygge og du kjenner til de tre delene som må være på plass for å dekke det lovpålagte kravet.