3 vanlige misforståelser om bedriftshelsetjeneste

3 min lesetid
19.04.22 09:38

I denne artikkelen skal vi avlive 3 vanlige myter eller misforståelser om bedriftshelsetjeneste. I tillegg får du svar på hva som faktisk gjelder. Heng på!

 

Vanlig misforståelse nr. 1:

3 vanlige misforståelser om bedriftshelsetjeneste_bedrifter"Det er størrelsen på bedriften som avgjør om du må ha bedriftshelsetjeneste"



Mange tror at det er størrelsen på bedriften som avgjør om du må ha bedriftshelsetjeneste, men antall ansatte har lite å si for lovkravet.

3 vanlige misforståelser om bedriftshelsetjeneste_Lovpålagt-graf
Det som er avgjørende er risikoforholdene på arbeidsplassen. Jobber du i en bransje med høy risiko er du pålagt bedriftshelsetjeneste, selv om du bare har én ansatt.


Les også: Hva er bedriftshelsetjeneste?


LAST NED GRATIS INFOGRAFIKK: 8 krav til internkontrollen


Vanlig misforståelse nr. 2:3 vanlige misforståelser om bedriftshelsetjeneste_bht-legekontor

"En bedriftshelsetjeneste fungerer som et fastlegekontor, bare for bedrifter"



Bedriftshelsetjenesten skal forebygge sykdom og plager på jobben, og ikke behandle en skade som først har skjedd. Bedriftshelsetjenesten er til for å hindre at plager oppstår i utgangspunktet.


3 vanlige misforståelser om bedriftshelsetjeneste_forebygger-sykdom
Får noen av dine ansatte en skade på jobb, er det fastlege eller legevakt som bør kontaktes. Ønsker bedriften din hjelp med å forebygge skader og ulykker er det bedriftshelsetjenesten du kontakter.


Les også:
Hvordan utføres en helsekontroll i din bedrift?

 


Vanlig misforståelse nr. 3:

3 vanlige misforståelser om bedriftshelsetjeneste_kontrakt-lovpålagt

"Du dekker lovkravet hvis du kan fremvise en kontrakt med en godkjent bedriftshelsetjeneste"



Nja. Delvis. Kan du fremvise en en gyldig kontrakt med en godkjent bedriftshelsetjeneste, dekker du bare del én av det tredelte kravet om bedriftshelsetjeneste-medlemskap:

Del 1 i det tredelte kravet om bedriftshelsetjeneste-medlemskapet: Gyldig kontrakt med godkjent bedriftshelsetjeneste.
Del 2 krever at det foreligger en handlingsplan for hvilke aktiviteter bedriftshelsetjenesten skal hjelpe bedriften din med:

Del 2 i det tredelte kravet om bedriftshelsetjeneste-medlemskapet: Handlingsplan for aktiviteter.
Del 3 er en oppsummerende årsrapport som viser hvilke aktiviteter som faktisk ble gjennomført:

Del 3 i det tredelte kravet om bedriftshelsetjeneste-medlemskapet: Oppsummerende årsrapport.


Les også:
HMS-regelverk: De viktigste lovene som gjelder for din bedrift

Oppsummert

Der har du det. Nå vet du at det er risikoforholdene i bedriften som bestemmer om dere skal ha bedriftshelsetjeneste, du vet at bedriftshelsetjeneste hjelper dere med å forebygge og du kjenner til de tre delene som må være på plass for å dekke det lovpålagte kravet.

 

Last også ned HMS-guiden for leder – helt gratis ved å klikke på knappen under:

LAST NED GRATIS INFOGRAFIKK: 8 krav til internkontrollen

LAST NED GRATIS INFOGRAFIKK: 8 krav til internkontrollen

Meld deg på vårt nyhetsbrev